مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

چگونه در 7 گام یک برنامه معاملاتی بسازیم؟

چگونه در 7 گام یک برنامه معاملاتی بسازیم؟

برنامه معاملاتی چیست؟

یک برنامه معاملاتی درحقیقت چارچوبی است که معامله‌گران را در کل فرآیند معامله راهنمایی می‌کند. این برنامه بستری را فراهم می‌کند که در آن معامله‌گر وارد معامله می‌شود، بازارها را شناسایی می‌کند،  از معاملات خارج می‌شود و در کل این مسیر، ریسک را مدیریت می‌کند. برنامه معاملاتی مسئولیت‌پذیری را تضمین می‌کند و تمرکز معامله‌گران را روی استراتژی شخصی خودشان حفظ می‌کند.

چگونه می‌توان یک برنامه معاملاتی ایجاد کرد؟

1) رویکرد تحلیلی خود را انتخاب کنید

رویکرد تحلیلی به این سؤال پاسخ می‌دهد که «چگونه باید ستاپ‌های معاملاتی را شناسایی کرد؟» این ستاپ می‌تواند شامل ترکیبی از خطوط حمایت و مقاومت قیمتی، خطوط روند، الگوهای چارت، سطوح فیبوناچی، تئوری امواج الیوت، سنتیمنت، استفاده از تحلیل‌های فاندامنتال و غیره باشد.

این مرحله نخست از برنامه معاملاتی به معامله‌گر کمک می‌کند تا تمرکز خود را تنها روی تعداد محدودی از طرح‌هایی محدود کند که با آن احساس راحتی می‌کند. بدین ترتیب، معامله‌گر می‌تواند به دنبال فرصت‌هایی برای معامله براساس ستاپ معاملاتی مطلوب خود باشد.

2) ستاپ‌های معاملاتی موردعلاقه خود را انتخاب کنید

ستاپ معاملاتی در حکم هسته اصلی فرایند معاملات است. اما ابتدا باید رویکرد تحلیلی را به‌عنوان رویدادی در نظر داشته باشید که باعث شکل‌گیری ستاپ‌های معاملاتی می‌شود. نمونه‌ای از این مورد را می‌توان در الگوی تثبیت مشاهده کرد که می‌تواند منجر به واکنش ازسوی معامله‌گر شود، بدین معنی که معامله‌گر برمبنای چنین الگویی می‌تواند تصمیم بگیرد که براساس یک بریک‌اوت معامله کند یا منتظر بماند یک پول‌بک (یا ترکیبی از بریک‌اوت و پول‌بک) پس از تکمیل الگوی موردنظر روی دهد و سپس وارد معامله شود.

۳) بازارها را برای تمرکز محدود کنید

هنگام شروع کار، مهم است که معامله‌گر تعداد بازارهای مورد تمرکز خود را محدود کند. هیچ بازاری با بازار دیگر یکسان نیست و محدودکردن دامنه بازارهای تحت تمرکز می‌تواند به معامله‌گران برای درک تفاوت‌های ظریف بازار مورد نظر کمک کند. معامله‌گران حتی می‌توانند تنها بر روی یک تایم‌فریم مشخص در یک بازار واحد تمرکز کنند تا با خصوصیات و قیمت‌های آن بیشتر آشنا شوند.

4) درمورد بازه زمانی نگهداری معاملات فکر کنید

تایم‌فریم مورداستفاده بستگی به نوع معامله‌گر دارد. معامله‌گرانی که روی معاملات کوتاه‌مدت تمرکز می‌کنند (یعنی معاملاتی که در همان روز باز شدن، بسته می‌شوند) شامل شامل گروه معامله‌گران روزانه و اسکالپرها می‌شود. معامله‌گران میان‌مدت (که معمولاً برای چند ساعت تا چند روز معاملات خود را نگاه می‌دارند) شامل گروه معامله‌گران سوئینگ می‌شود. در نهایت، معامله‌گران بلندمدت نیز شامل گروهی می‌شود که معاملاتی در تایم‌فریم‌های بالا نظیر روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و در بعضی موارد سال‌ها می‌شود.

چگونه در 7 گام یک برنامه معاملاتی بسازیم؟

5) تحمل ریسک خود را بشناسید

تمامی مراحل معاملات حائز اهمیت هستند، اما اگر مدیریت ریسک وجود نداشته باشد، کل برنامه معاملاتی از هم پاشیده خواهد شد. در این مرحله، معامله‌گران باید از میزان تحمل ریسک شخصی خود شناخت داشته باشند؛ این یعنی یک معامله‌گر تا چه حد حاضر است حد ضرر خود را جابجا کند و ریسک زیان خود را کنترل کند.

طی تحقیقاتی که روی بیش از 30 میلیون معامله‌گر انجام شد، معلوم شد که احتمال موفقیت معامله‌گرانی با حداقل ریسک به ریوارد 1:1 سه برابر بیشتر از معامله‌گرانی است که نسبت ریسک به ریوارد مشخصی نداشته‌اند.

6) برای چگونگی رویارویی با مشکلات (و موفقیت) را برنامه‌ریزی کنید

در نهایت همه معامله‌گران روزی ترس از دست دادن سرمایه را تجربه خواهند کرد. بنابراین مهم است که چند قانون را برای پیروی از زمانی که چنین اتفاقی می‌افتد، داشته باشید تا بتوانید احساسات خود را مدیریت کنید. یک روش مؤثر برای انجام این کار، تعیین مقداری برای «درصد ضرر» است تا هنگام بروز آن، معامله‌گر خود را مجبور کند یک گام به عقب بازگردد و بررسی کند که دقیقا چه اشتباهی رخ داده و یا چه اشتباهی در حال رخ‌دادن است. هرگز زمان تعیین این حد آستانه را به تعویق نیندازید.

حال اجازه دهید به جنبه خوب قضیه نیز نگاهی بیندازیم؛ هنگامی که معاملات موفقیت‌آمیز هستند، چه باید کرد؟ اعتماد به نفس خوب است؛ اما اعتماد به نفس کاذب می‌تواند به سرعت معاملات سودده را به معاملاتی ضررده تبدیل کند. طبیعی است که وقتی بازار درجهت مطلوب ما حرکت کند، میزان ریسک خود را افزایش دهیم؛ اما این میزان ریسک همیشه باید در مقدا کمینه نگاه داشته شود.

7) یک روال روتین برای ادامه کار داشته باشید

هر معامله‌گر باید زمانی را برای تأمل در رویدادهای هفته و تحلیل معاملات شخص خود اختصاص دهد. بد نیست که به‌طور منظم برنامه معاملاتی خود را مرور کنید و در صورت لزوم تدابیر لازم را لحاظ کنید. بازبینی دوره‌ای معاملات و یادداشت‌برداری روزانه روشی عالی برای اطمینان از پیروی از رویه‌های تعریف‌شده در برنامه معاملاتی است. شروع به یادداشت‌برداری کنید یا نمودارهای مربوط به مجموعه معاملات موفق یا ناموفق خود را ذخیره کنید تا بعدا بتوانید آنها را مورد بازبینی قرار دهید.

خلاصه:

  • معامله‌گران به‌منظور ایجاد چارچوبی شفاف در هنگام کار با بازارهای مالی باید یک برنامه معاملاتی در اختیار داشته باشند.
  • نظم داشته باشید و سعی کنید بفهمید که کدام روش برای شما جواب می‌دهد.
  • به‌طور منظم پیشرفت خود را در یک یادداشت روزانه رصد کنید و طرح معاملاتی فعلی را بررسی کنید. در صورت نیاز تغییرات لازم را ایجاد کنید.

 

ترتیبی که یوتوفارکس برای خواندن مطالب سری مدیریت ریسک و سرمایه به شما پیشنهاد می‌کند:
اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

4 دیدگاه در “چگونه در 7 گام یک برنامه معاملاتی بسازیم؟
  1. حامد گفت:

    سلام منظور از یاداشت برداری روزانه چیه ؟ از چه چیز یاداشت برداری کنیم؟

  2. محمدعلی گفت:

    تشکر

  3. alidarmaghan گفت:

    بسیار عالی و حائز اهمیت هستند مطالب

    1. ادمین گفت:

      ممنون از توجهتون دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟