مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

اسلیپیج Slippage چیست و چگونه می توان از آن اجتناب کرد

اسلیپیج در فارکس چیستدر این مقاله قصد داریم در مورد مفهومی به نام اسلیپیج یا لغزش (Slippage) صحبت کنیم. اسلیپیج پدیده‌ای است که مکررا در فارکس و سایر بازارهای مالی رخ می‌دهد و بر قیمت‌های باز و بسته شدن یک معامله تاثیر می‌گذارد.

اسلیپیج Slippage عبارت است از انحراف قیمت اجرای سفارش نسبت به قیمت سفارشی که معامله‌گر ثبت کرده بود. به بیان ساده، اسلیپیج تفاوت میان قیمت بستن/باز کردن سفارش و قیمت واقعی بستن/باز کردن معامله است. اسلیپیچ زمانی اتفاق می‌افتد که شما در قیمتی که بر روی چارت می‌بینید تصمیم می‌گیرید وارد معامله شوید اما معامله شما در قیمت دیگری باز خواهد شد. در نمودارها، اسلیپیج گاهی به صورت یک گپ کوچک در تایم‌فریم‌های پایین ظاهر می‌شود.

اسلیپیج وقتی رخ می‌دهد که از روش سفارش بازار (Market Order،Market Execution) استفاده شود. این روش پیشرفته‌ترین و محبوب‌ترین روش در فارکس است. در این روش، سفارشات به سرعت، تضمین شده و بدون ریکوت (Requote یا نرخ‌گذاری مجدد) در قیمت فعلی بازار انجام می شوند اما از طرفی ممکن است گاهی شاهد کمی لغزش و اسلیپیج در زمان پردازش سفارشات هنگام اجرا باشیم. اسلیپیج می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

(منظور از سفارش بازار یا Market Order ،Instant Execution سفارشی است که بلافاصله در قیمتی که بروکر شما ارائه کرده است اجرا می شود)

اسلیپیج مثبت

اسلیپیج مثبت به معنی باز/بسته شدن معامله با قیمت کمی بهتر از قیمت سفارش است به عنوان مثال یک معامله‌گر معامله خرید خود در GBPUSD را در قیمت ۱.۲۸۰۰ قرار می‌دهد. جفت ارز ۱۰۰ پیپ رشد کرده و به قیمت ۱.۲۹۰۰ می‌رسد. معامله‌گر می‌خواهد معامله خود را در این قیمت ببندد اما به لطف یک حرکت صعودی قدرتمند، قیمت در زمان پردازش کمی بیشتر رشد می‌کند و در قیمت ۱.۲۹۰۱ بسته می‌شود. در اینجا معامله‌گر ۱ پیپ از اسلیپیج سود می‌کند.

اسلیپیج منفی

در این حالت، معامله با قیمتی بدتر از آنچه معامله‌گر سفارش داده است، باز یا بسته می‌شود. به عنوان مثال، یک معامله‌گر در انتظار یک خبر منفی از اتحادیه اروپا است و می‌خواهد EURUSD را بفروشد. خبر بدتر از پیش‌بینی اعلام می‌شود و جفت ارز به سرعت شروع به ریزش می‌کند. معامله‌گر به دنبال اجرای سفارش در قیمت ۱.۱۸۵۰ است با این وجود در هنگام پردازش سفارش، قیمت به خاطر سقوط شدید در قیمت ۱.۱۸۴۵ اعمال می‌شود. در این جا اسلیپیج مسبب ضرر 5 پیپی معامله‌گر می‌شود.

اسلیپیج در بازارهای مالی به صورت مکرر رخ می‌دهد و تنها منحصر به فارکس نیست بلکه در سایر بازارهای مالی مانند سهام و کالا نیز رخ می‌دهد. همچنین اسلیپیج در جفت ارزهای اصلی (Major Currency) اندک است (در حدود یک پیپ هنگامی که بازار آرام است). اسلیپیج برای معامله‌گران اسکالپر (Scalper) بسیار مهم است چرا که برای این معامله‌گران حتی یک پیپ نیز مهم است.

اسلیپیج
آیا بروکرها در اسلیپیج مقصر هستند؟

اغلب معامله‌گرانی که با اسلیپیج منفی روبرو می‌شوند بروکر را مقصر می‌دانند. در واقع نمی‌توان گفت بروکر بی‌تقصیر است. اگر بروکر شما غیرحرفه‌ای باشد یا تجهیزات آن معیوب باشد، احتمالا در اجرای سفارشات تاخیر صورت می‌گیرد که این به خودی خود موجب افزایش احتمال اسلیپیج می‌شود.

به همین دلیل باید در انتخاب بروکر خود بسیار دقت کنید. بروکر شما باید یک شرکت قابل اعتماد باشد که سال‌ها در بازار بوده و دارای مجوز و شهرت خوبی باشد. در این صورت سفارشات شما تقریبا بلافاصله و با کمترین اسلیپیج اجرا می‌شود. همچنین اسلیپیج باید دو طرفه یعنی هم مثبت و هم منفی رخ بدهد (در برخی بروکرها فقط اسلیپیج منفی رخ می‌دهد.).

عوامل موثر در اسلیپیج

اسلیپیج ممکن است به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شوند:

  • انتشار اخبار مهم، عامل اصلی بروز اسلیپیج است. هنگام انتشار اخبار مهم (شاخص های اقتصادی، رویدادهای سیاسی، سخنرانی‌های اشخاص برجسته و رویدادهای فورس ماژور (force majeure یا حوادث غیرمترقبه) قیمت‌گذاری به قدری سریع انجام می شوند که در مدت زمانی که برای پردازش سفارش صرف می‌شود، ممکن است قیمت به طرز قابل توجهی تغییر کنند. در این زمان ممکن است اسلیپیج بسیار بزرگ شود (پنج پیپ در بعضی جفت ارزها).
  • نوسانات دارایی‌ها، حرکات قیمت‌ را نشان می‌دهد. هرچه نوسانات بیشتر باشد، احتمال اسلیپیج افزایش می‌یابد.
  • نوع حساب معاملاتی: شرایط حساب معاملاتی نیز می‌تواند بر اسلیپیج تاثیر بگذارد. در حال حاضر محبوب‌ترین حساب‌های معاملاتی ECN هستند که با اسپرد پایین و اجرای بسیار سریع معاملات شناخته می‌شوند.
  • سرعت اینترنت: برای اجرای به موقع سفارشات باید از اینترنت با کیفیت بالا استفاده شود. این موضوع هم برای معامله‌گر و هم بروکر صادق است. هرچقدر کیفیت اتصال به اینترنت پایین تر باشد احتمال اسلیپیج افزایش می‌یابد.
چگونه می‌توان اسلیپیج را به حداقل رساند یا آن را حذف کرد؟

با مطالعه دقیق عوامل تاثیرگذار، ممکن است سعی کنیم تاثیر این عوامل را در معاملات به حداقل برسانیم. این امر به ویژه برای معامله‌گران روزانه (Day Traders) امری حیاتی است. برای معامله‌گران با استراتژی‌های میان مدت یا بلند مدت، اسلیپج چندان مهم نیست.

برای کاهش تاثیر اسلیپیج بهتر است از انتخاب یک بروکر قابل اعتماد که شرایط معامله‌گری مناسب و سرعت بالا در اجرای سفارشات دارد، شروع کنید. مطمئن شوید که اینترنت شما کیفیت مناسبی دارد. هنگامی که بازار آرام است، اسلیپیج معمولا بسیار کم یا اصلا رخ نمی‌دهد.

بهتر است زمانی که اخبار مهم منتشر می‌شوند، از معامله‌ کردن خودداری کنید تا اسلیپیج برای‌تان رخ ندهد. اگر اخبار بسیار غافلگیر کننده باشد، ممکن است شاهد اسلیپیج شدیدی باشیم و معامله بین پنج تا سی پیپ بدتر از قیمتی که معامله‌گر سفارش ثبت کرده است، اجرا شود. پس اگر قصد معامله‌گری بر اساس اخبار را دارید حتما این موضوع را به خاطر بسپارید.

روش دیگر برای جلوگیری از اسلیپیج، استفاده از سفارش Buy-limit و Sell-Limit است. این سفارشات به شما اجازه می‌دهند از اسلیپیج جلوگیری کرده و موقعیت خود را با کمترین اسلیپیج در جایی که می‌خواهید باز کنید.

خلاصه

اسلیپیج معمولا یک پدیده طبیعی در فارکس است. اگر از استراتژی‌های معامله‌گری روزانه یا اسکالپینگ استفاده می‌کنید حتما باید اسلیپیج را مدنظر قرار دهید. برای کاهش تاثیر منفی اسلیپیج در معاملات خود، عوامل تاثیرگذار بر آن را مطالعه کرده و از استراتژی‌های مناسب استفاده کنید.

جهت افتتاح حساب در بهترین بروکر با حداقل اسپرد کلیک کنید

منبع: Roboforex

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟