مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

کلید معامله بر اساس سنتیمنت تازه

کلید معامله بر اساس سنتیمنت تازه

سنتیمنت چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده توصیف کنیم، سنتیمنت، حال و هوای زمان حال بازار است. بازار، مثل مردم، بسته به آنچه در حال رخ دادن است، حالات مختلفی از خود بروز می‌دهد. ما به عنوان معامله‌گر همیشه می‌خواهیم بدانیم بازار هم‌اکنون چه سنتیمنتی دارد. معامله بر اساس سنتیمنت یک مهارت اساسی در بازار است چراکه معامله‌گران می‌خواهند مطمئن باشند که معاملاتشان در جهت سنتیمنت بازار است. (مگر اینکه سنتینمت بازار در حال محو شدن باشد که می‌تواند موضوع یک مقاله دیگر باشد). حال کلید معامله بر اساس سنتیمنت تازه چیست؟ در این مقاله به طور خلاصه در این مورد بحث خواهیم کرد و دو مفهوم اصلی برای معامله بر اساس سنتیمنت تازه را به شما ارائه می‌کنیم.

  • تمرکز روی زمانی که سنتیمنت تغییر می‌کند

بهترین زمان برای معامله بر اساس سنتیمنت زمانی است که متوجه تغییر در سنتیمنت می‌شویم. سنتیمنت می‌تواند به خاطر موضوعات مختلف تغییر کند. یک داده غافلگیر کننده،یک تحول سیاسی یا هر رویداد غیر منتظره دیگر که باعث حرکت یک ارز شود. نکته این است که ما در هنگام تغییر سنتیمنت فرصت خوبی برای معامله داریم.

تمام سنتیمنت‌ها یکسان نیستند

یکی از چالش‌های اساسی برای معامله بر اساس سنتیمنت این است که هرروز انبوهی از داده‌ها و نظرات مختلف از طریق منابع خبری منتشر می‌شوند. تمام این داده‌ها بازار را به حرکت در نمی‌آورند. البته این امر بدیهی است که تصمیم بانک مرکزی برای تغییر نرخ بهره بسیار بیشتر از انتشار داده‌های خرده فروشی، یک ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما با این وجود،‌ صرفنظر از این موارد بدیهی، شناخت وقایع مهم، پیش از آنکه رخ بدهند، حائز اهمیت است. در اینجا چند مثال آورده‌ایم تا بیشتر به موضوع پی ببرید.

داده‌های تورمی کانادا

در هفته منتهی به ۲۵ اوت ۲۰۱۹، داده‌های CPI کانادا توجهات زیادی را برانگیخته بود چرا که بانک کانادا در میان بانک‌های مرکزی همتای خود در موقعیت منحصر به فردی قرار داشت.

“بانک کانادا تنها بانک مرکزی بزرگی بود که به صورت صریح رویکرد داویش  اتخاذ نمی‌کرد. با این وجود در حالیکه رویکرد انبساطی در بانک‌های مرکزی در حال افزایش بود، فشار بر روی بانک کانادا برای پیروی از مسیر سایر بانک‌های مرکزی نیز زیاد می شد.”

این بدان معنا است که بازار فقط منتظر یک دلیل برای فروش CAD  بود. چراکه انتظار می‌رفت بانک کانادا از بانکهای مرکزی همتای خود پیروی کند. مسئولین بانک کانادا تنها به یک داده ضعیف به عنوان دلیل، برای اتخاذ رویکرد داویش نیاز داشتند. همچنین می‌دانیم که بانک کانادا معمولا بی‌میل نیست که با کاهش نرخ بهره بازارها را متعجب کند. مانند کاری که در سال ۲۰۱۵ انجام داد.

بنابراین اگر از آمار CPI کانادا برداشت منفی می‌شد، انتظار فروش قوی روی CAD را داشتیم. چراکه تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها، انتظار سیاستگذاری داویش در بانک کانادا را ایجاد می‌کرد و این اظهارات منجر به کاهش شدید ارزش CAD می‌شد. اما در واقع داده‌های تورمی مثبت بود و احتمال کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر توسط BOC از بین رفت. معامله‌ای انجام نشد و منتظر فرصت‌های بعدی ماندیم.

نکات کلیدی:

نکته اصلی این است؛ رویدادی که بازار را به حرکت در می‌آورد آمار منفی CPI بود. اگر این اتفاق رخ می‌داد ما آماده بودیم تا پس از انتشار داده فورا یک معامله فروش روی CAD بگیریم. این یک معامله با قطعیت نسبتا بالا بود. پس شما برای معامله بر اساس سنتیمنت به عناصر زیر احتیاج دارید:

  1. تشخیص شفاف سوگیری بازار پیش از رویداد
  2. انتشار داده یا رویدادی که به وضوح این سوگیری را تایید کند یا با آن مغایرت داشته باشد. به عبارت دیگر واضح باشد که بازار به طریقی خاص پاسخ این اتفاق را خواهد داد.

حال بیایید به اصل بعدی معامله بر اساس سنتیمنت در شرایطی که هنوز تازه است بپردازیم

  • معامله بر اساس سنتیمنتی که هنوز تازه است

شرایطی که در بالا گفته شد را در نظر بگیرید. تصور کنید شرایط همانگونه که انتظار داشتیم پیش رفت اما شما معامله را از دست دادید چرا که در زمانی که رویداد رخ داد سرکار بودید یا خوابیده بودید. در این شرایط اغلب فرصت دومی برای ورود به معامله وجود دارد و شما می‌توانید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از رویداد، وارد معامله شوید. در سناریو بالا شما باید منتظر یک اصلاح تا سطوح کلیدی باشید بعد وارد معامله فروش شوید (اگر داده‌های کانادا بد منتشر می‌شد) و تا رسیدن قیمت به سطح قبلی در معامله بمانید. در زیر نمونه‌ای دیگر از معامله بر روی جفت ارز AUD/NZD آورده شده است.

AUD/NZD: نمونه‌ای از معامله بر اساس سنتیمنتی که هنوز تازه است

در همان دوره‌ اوت تا سپتامبر ۲۰۱۹ منتظر یک تغییر در AUD/NZD بودیم دلیل آن، چشم‌انداز متفاوت و واگرای (سیاستگذاری با دو هدف خلاف جهت هم) بانک مرکزی نیوزلند و استرالیا برای رشد بود. دستور جلسه RBA آن واگرایی را تایید می‌کرد که و احتمال کاهش نرخ بهره از دید بازار، از 50 درصد در هفته گذشته به 12 درصد رسید . چون دستورجلسه RBA در نیمه‌های شب منتشر می‌شود برای آنکه این موقعیت معاملاتی را از دست ندهیم یک سفارش خرید در 50 درصد فیبوناچی قرار دادیم و نقطه‌ی شناسایی سود را در سقف قبلی گذاشتیم. قیمت ۱۲ ساعت بعد از انتشار دستورجلسه طول کشید که به سفارشمان برسد و معامله‌ باز شود اما لحظه‌ای که سفارش را قرار دادیم هنوز سنتیمنت تازه بود. فلش آبی نقطه ورود و فلش قرمز نقطه خروج ما از بازار بود.

کلید معامله بر اساس سنتیمنت تازه
نمودار 15 دقیقه‌ای جفت ارز AUD/NZD

در هفته‌ی بعد از آن قرار بود داده اعتماد کسب و کار نیوزلند منتشر شود، آن روزها بانک مرکزی نیوزلند تمرکز خود را بر این داده قرار داده بود در صورت انتشار داده‌ی پایینتر از انتظارات، چشم انداز کاهش نرخ بهره این کشور قویتر می‌شد. در تصویر بالا می‌بینید که بازار روی بد منتشر شدن داده شرط بسته و AUD/NZD هنوز در حال افزایش است. (برای معامله پیش از انتشار داده یا اخبار مهم به مطلب آموزش استراتژیهای معامله بر اساس اخبار در فارکس بروید)

در ۲۳ اوت ۲۰۱۹ فرصتی عالی برای معامله بر اساس سنتیمنت تازه برای فروش AUDJPY بوجود آمد. در آن زمان چین در برابر تعرفه‌های ایالات متحده مقابله به مثل کرده و ریسک‌گریزی افزایش پیدا کرد. این شرایط جریان پول را به سمت JPY به عنوان پناهگاه امن حرکت می‌دهد. AUD نیز به دلیل ارتباط نزدیک با اقتصاد چین در معرض کاهش قرار گرفت. در نتیجه انتظار معامله‌گران برای فروش AUDJPY کاملا معقول و منطقی بود. همانطور هم که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید شاهد ریزش شدید این جفت ارز بوده‌ایم.

کلید معامله بر اساس سنتیمنت تازه
نمودار 15 دقیقه‌ای جفت ارز AUD/JPY

خب، معامله با سنتیمنت تازه یک منبع خوب برای انجام معاملات سودده است. اگر شما هم موقعیتی برای استفاده از یک سنتیمنت تازه که قرار است به زودی منتشر شود سراغ دارید در کامنت‌ها بنویسید.
منبع: Forexlive
با دنبال کردن روزانه و مستمر کانال خبری‌تحلیلی UtoFX می‌توانید از سنتیمنت روزانه و اخبار و داده‌های لحظه‌ای باخبر بمانید.
در همین زمینه مطلبی دیگر با عنوان «معامله بر اساس سنتیمنت در فارکس: چند مثال» نیز در سایت موجود است.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “کلید معامله بر اساس سنتیمنت تازه
  1. محمد م گفت:

    بسیار عالی بود
    ممنون بابت زحماتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟