چگونه هنگام نوسانات بیت کوین در بازار دوام بیاوریم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نوسانات بیت کوینروش‌های مقابله با نوسانات بیت کوین و بازارها چیست؟

واقعیت: نوسان و عدم قطعیت، ویژگی‌های اجتناب‌ناپذیر بیت کوین‌ و در واقع هر بازاری است. هیچ کس نمی‌تواند در مورد بازارهای مالی مطمئن باشد. سورپرایز‌ها و شوک‌های زیادی در بازار اتفاق می افتد. بازارها گاهی کساد هستند. نوسانات بالا و پایین از ویژگی های اجتناب ناپذیر معامله‌گری است. اما چگونه میتوانیم با نوسانات بازار مقابله کنیم، آن هم وقتی که همیشه خطر در کمین ما باشد؟ وقتی با نوسان زیاد روبرو هستیم، باید برای آن آماده باشیم؛ نه تنها باید برای نوسانات، بلکه باید برای چالش‌هایی که منطق ما را زیرسوال می‌برند، نیز آماده باشیم.

نوسانات بیت کوین چقدر است؟

نوسان معیاری است برای نشان دادن میزان تغییر قیمت دارایی در طول زمان. نوسان زیاد به این معنی است که نگهداری آن سهم با ریسک زیادی همراه است. ارزش آن می‌تواند به طور قابل توجهی بالا یا پایین بیاید. هرچه یک سهم نوسان و ناپایداری بیشتری داشته باشد‌، افراد بیشتری مایل خواهند بود با نگه نداشتن آن سهم و کم کردن ریسک،  از آن سهم دوری کنند. اگر نوسانات بیت کوین کاهش یابد، هزینه خرید و فروش بیت‌کوین نیز کاهش می‌یابد. ولی نداشتن نوسان نیز شرایط مطلوبی نیست. بدون حرکت و نوسانات، هیچ فرصتی برای سود وجود ندارد. معامله گران از سهامی که در حال حرکت نیستند اجتناب می‌کنند. آنها به سمت ریسک می‌روند زیرا فرصت سود در آنجاست.

چگونه هنگام نوسانات بیت کوین در بازار دوام بیاوریم؟در شکل 1 می‌بینیم که نوسانات بیت‌کوین به طور قابل ملاحظه‌ای فراتر از ارزها است. حتی رند آفریقای جنوبی که با نوساناتش مشهور است، در مقایسه با بیت‌کوین نوسان کمتری دارد. نوسان طلا نیز به طور متوسط ‌1.2 درصد بوده و در مقایسه با بیت‌کوین که نوسان متوسطش نزدیک به 5 درصد است، نوسانات محدودتری دارد.

مقابله با نوسانات

1-محافظ مالی و تحمل ریسک شخصی شما

ضرر در معاملات و سرمایه‌گذاری اجتناب ناپذیر است. قبل از شروع، باید اطمینان حاصل کنیم که بیش از توان خود ریسک نمیکنیم تا تمام دارایی های خود را از دست ندهیم و نوان مالی ما تحلیه نشود. اگر هر پولی که دارید را سرمایه گذاری کنید و آن را  از دست دهید‌، تمامی دارایی‌های خود را از دست خواهید داد. ما برای حوادث اضطراری در زندگی واقعی به یک حجم مشخص نقدینگی نیاز داریم. همه با روزهای سخت در زندگی روبرو میشوند و همه باید برای آنها آماده شوند. اما یک محافظ مالی کافی باید چقدر باشد؟

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

پاسخ به این سوال که میزان محافظ مالی شما چقدر باید باشد دشوار است و بستگی به سن و خواسته‌های شما دارد. اگر برای سپرده‌گذاری برای خرید خانه پس‌انداز می کنید‌، ممکن است لازم باشد تمام پول خود را به آن اختصاص دهید. اگر برای بازنشستگی آماده می شوید‌، احتمالاً نمی‌خواهید پس اندازهایتان را در این مرحله از زندگی به خطر بیندازید.

سوال دیگری که باید قبل از شروع سرمایه‌گذاری یا معامله به آن پاسخ دهید این است که چقدر با نوسانات بازار راحت هستید؟ بازدهی (تعدیل شده با تورم) بازار سهام آمریکا سالانه حدود 7 درصد بوده است، اما این مقدار بی ثبات است. هفت درصد عالی به نظر می رسد، اما آیا شما قادر به تحمل بحران‌هایی نظیر بحران مالی جهانی در سال های 2007-2008 و یا حتی موج فروش شدید دیده‌شده طی فوریه سال گذشته هستید؟ در یک کلام، اگر نمی‌توانید حرارت را تحمل کنید، به آتش نزدیک نشوید.

2-ریسک خود را متنوع کنید

سعی نکنید متخصص بیت‌کوین شوید. تا جایی که می توانید تجارت یا سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنید. میتوانید از طلا به عنوان کاهش دهنده ریسک در پورتفولیو سرمایه‌گذاری خودتان استفاده کنید. هر زمان که بیت‌کوین متزلزل شود، طلا به خوبی خود را حفظ می‌کند. طلا به تازگی به اندازه بیت‌کوین سوددهی نداشته است، ولی سبد حاوی بیت کوین و طلا کمتر از یک سبد کامل بیت‌کوین ریسک دارد. دارایی‌ های دیگر مانند بازار سهام یا کالاها را در نظر بگیرید. اعلام ممنوعیت معامله کردن ارزهای دیجیتال در یک کشور تاثیری بر قیمت نفت ندارد.  اگر سبد شما تنها از ارزهای دیجیتال ساخته نشده باشد،  در این صورت، اخبار تکان‌دهنده تأثیر بسیار کمتری بر دارایی‌های شما خواهند داشت. سبد ایده آل شما باید متشکل از دارایی‌های ناهمبسته باشد.

3- آرام باشید و از بی‌منطقی دوری کنید

بازارهای پرنوسان، مانند بیت‌کوین، فرصتی برای سود و همچنین فاجعه‌های احتمالی ارائه می دهند. اما شاید شما برروی نوسانات بازار حساسیت زیادی داشته باشید. شاید نگاهی به نمودار بلندمدت نشان دهد که روند مهمتر است. شاید آنچه احساس می‌کنید – تشدید ضربان قلب و پمپاژ آدرنالین در خون شما – فقط ناشی از اثر گله‌ای باشد. ممکن است هیاهوی فضای اینترنت و سخنان دیگران، شما را از شنیدن پیام‌های ساده بازار عاجز کرده باشد.

تنفس خود را کنترل کرده و حساب شده عمل کنید، به هر قیمتی از وحشت دوری کنید، بی‌منطقی‌های خود را تشخیص دهید، ترس را کنترل کنید. به دنبال فرصت‌ها باشید و سعی کنید بر مهارت‌های تجزیه و تحلیل خود تمرکز کنید.

ترس دشمن تفکر واضح و روشن است.

4- بیش از حد معامله نکنید

یدر مواقع نوسان زیاد این انگیزه وجود دارد که به هر حرکت، واکنش نشان دهید و هر لحظه در بازار ورود و خروج بزنید. به هر حال‌، به آسانی می توانید با یک کلیک کردن سود کسب کنید یا از موقعیت خارج شوید. این واکنش‌ها بسیار برای سرمایه شما مخرب بوده و خودتان را تحت فشار روانی بیشتری قرار می‌دهید؛ عاملی که خود یکی از قوی‌ترین دشمنان سود محسوب میشود.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

بیت کوین5- شما نمی توانید بیت‌کوین را کنترل کنید

به یاد داشته باشید‌، شما مهمان این بازار بزرگ هستید. این بازار چیزی به شما بدهکار نیست. همواره اخباری وجود خواهند داشت که بازار انتظارش را ندارد. گاهی اوقات شما در حالت شوک قرار خواهید گرفت. ممکن است برروی سود و ضررهای خود متعصب شوید یا ممکن است ضررهای خود را به کل نادیده بگیرید. ممکن ایست شما وسواس پیدا کنید، متعصب شوید یا از ترس هیچ کاری نتوانید انجام دهید. اما باید بدانید که نهایتا بیت‌کوین به جهتی که شما می‌خواهید، حرکت نخواهد کرد.

قبول کنید. آرام باشید و از بی منطقی دوری کنید. خارج از کنترل بودن تقریباً ناشی از بیش از حد معامله کردن است. به نوسانات بیت کوین احترام بگذارید. سعی کنید به جای حساسیت زیاد به خرج دادن، از بازار آگاه باشید.

مثل یک ربات آرام عمل کنید

یک ربات باشید به این معنا که از مهارت‌های خود برای تحلیل و معامله خونسردانه در بازار استفاده کنید. یک ربات آرام، استراتژی های خود را ابتدا در یک حساب آزمایشی اجرا می‌کند. شما باید زمان و پول خود را صرف یادگیری نحوه برنامه ریزی و معامله‌گری کنید. درمقابله با نوسانات سریع، هیجانات خود را کنترل کنید و واکنش نشان ندهید. به سخنان افراد در اینترنت توجه نکنید. همه اینها برای سرمایه شما بسیار مخرب است. خونسرد و منطقی رفتار کنید.

سخن پایانی

نوسان و عدم قطعیت از ویژگی‌های اجتناب ناپذیر بیت‌کوین و سایر سهام است.

قبل از معامله، ضروری است که برای مواقع اضطراری پول محافظی کنار بگذارید و سطح ریسکی را که مایل به تحمل آن هستید، تعیین کنید.

تنوع پرتفولیو، راه خوبی برای کاهش خطرات بیت‌کوین است؛ اما نوسانات را از بین نمی‌برد.

قبل از وحشت در مواجهه با نوسانات شدید‌، باید از روانشناسی خود آگاهی بالایی داشته باشید. در برابر وسوسه خرید و فروش مقاومت کنید و بپذیرید که کدام اتفاقات را می‌توانید و کدام‌ها را نمی‌توانید در مورد بیت کوین کنترل کنید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟