بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

چرا نمی‌توانیم از معاملات خود سود مستمر کسب کنیم؟

کسب سود مستمر

چگونه می‌توانیم به طور مستمر در بازارهای مالی کسب سود کنیم؟

بر اساس آمار تأئید شده، بیش از ۹۰ درصد معامله‌گران روزانه (Day Traders) قادر به کسب سود مداوم از معاملات خود نیستند. این آمار تکان‌دهنده به این معنی است که تعداد اندکی از معامله‌گران از فعالیت‌های معامله‌‌گری روزانه (Day Trading) خود سود کسب می‌کنند و اکثر آن‌ها متحمل ضرر می‌شوند. اما همچنان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در معاملات روزانه فعالیت می‌کنند که بسیاری از آن‌ها به طور منظم در بازار هستند.
اما چرا بسیاری از افرادی که تلاش می‌کنند از نوسانات بازار سود ببرند، ضرر می‌کنند و چگونه می‌توان به جمع آن ۱۰ درصد از معامله‌گرانی که به سود مستمر دست یافته و معامله‌گری سودآور را به شغل خود تبدیل کرده‌اند، ملحق شد؟

چرا بیشتر معامله‌گران ضرر می‌کنند؟

همانطورکه راس کامرون (Ross Cameron) می‌گوید، معامله‌گری روزانه سخت‌ترین و در عین حال آسان‌ترین کار در جهان است. منظور او این است که در صورت دسترسی به اینترنت و کامپیوتر، می‌توانید از خانه یا اتاق هتل، معامله‌گری روزانه را انجام دهید. اما موفق شدن و رسیدن به سود مستمر در این شغل، بسیار دشوار است.

معامله‌گری یک کار آسان و فوق‌العاده است. معامله‌گری مانند کارگری زیر آفتاب تابستان یا در سرمای زمستان، سخت نیست. اما از آنجایی‌که از هر ۱۰ معامله‌گر، ۹ معامله‌گر شکست می‌خورند، واضح است که انجام معامله‌گری به عنوان یک شغل، چالش‌ها و سختی‌های خاص خود را دارد. حال پرسش مهم اینست؛ دلایل این شکست‌ها چیست و چرا اکثر معامله‌گران در راه رسیدن به سود مستمر، متحمل سختی‌ها و مشکلات زیادی می‌شوند؟

  • عامل اول: فقدان یک لبه (Edge) یا استراتژی معاملاتی است.
    یکی از دلایلی که اکثر معامله‌‌گران در رسیدن به سود مستمر ناتوان هستند، استفاده از روش‌های معاملاتی است که لبه معاملاتی ندارند. اکثر معامله‌‌گران حتی نمی‌دانند لبه معاملاتی چیست، چه برسد به اینکه بخواهند آن را توسعه دهند. لبه معاملاتی آن چیزی است که شما می‌توانید در بازار ببینید اما دیگران قادر به دیدن آن نیستند. این موضوع به شما برتری خاصی نسبت به دیگر معامله‌گران در بازار می‌دهد.
    چه یک معامله‌گر مبتدی باشید و چه یک معامله‌گر حرفه‌ای، داشتن لبه در معاملات ضروری است. چراکه می‌تواند تا حد زیادی شما را در مسیر دستیابی به سود مستمر کمک کند.
  • عامل دوم: عدم بررسی و تحلیل نتایج معاملات و در نتیجه عدم امکان یادگیری از اشتباهات و شکست‌ها در معاملات است.
    معامله‌گران، فعالیت‌های معامله‌گری خود را ثبت می‌کنند تا بتوانند در آینده برای تقویت مهارت‌های خود و اصلاح استراتژی معاملاتی، به بررسی آن‌ها بپردازند. اساتید شطرنج ژورنال‌هایی را از سوابق بازی‌های خود تهیه می‌کنند تا روند فکری و استراتژی‌های خود را ثبت کنند. دانشمندان نیز از ژورنال‌هایی برای ردیابی آخرین یافته‌ها و نتایج آزمایش‌های خود استفاده می‌کنند. این موضوع برای معامله‌گران نیز صدق می‌کند. متأسفانه تعداد اندکی از معامله‌گران ژورنال معاملاتی (Trading Journal) در اختیار دارند که به آن‌ها امکان بررسی معاملاتشان و کسب سود مستمر را بدهد.
  • عامل سوم: معامله با احساسات به جای داشتن یک استراتژی مدون و معامله بر اساس آن است.
    بسیاری از معامله‌گران نمی‌توانند که احساسات خود را کنترل کنند و در نتیجه سودی را که به سختی به‌ دست آورده‌اند، به راحتی و با یک معامله اشتباه، از دست می‌دهند. به عنوان مثال، پس از زیان‌های متعدد در یک جلسه معاملاتی، یک معامله‌گر از اینکه روز معاملاتی خود را با ضرر به اتمام برساند می‌ترسد. این نگرانی باعث می‌شود معامله‌گر از اهرم بیش از حد استفاده کند و در نهایت منجر به نابود کردن حساب معاملاتی می‌شود.

از دیگر مشکلات روانشناختی که معمولاً معامله‌گران با آن درگیر هستند، احساس فومو (FOMO) یا ترس از دست دادن (Fear Of Missing Out) است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ارزش یک دارایی به صورت مداوم در حال افزایش است. معامله‌گر افزایش قیمت را مشاهده می‌کند و از اینکه نتوانسته در زمان مناسب وارد معامله شود، پشیمان است و احساس می‌کند سود بزرگی را از دست داده‌ است. برای مدتی منتظر اصلاح قیمتی می‌ماند تا وارد معامله شود ولی‌ قیمت همچنان در حال افزایش است. سرانجام معامله‌گر صبر خود را از دست می‌دهد و در میانه روند وارد معامله‌ می‌شود. این نقطه معمولاً جایی است که اصلاح روند آغاز می‌شود و در نهایت منجر به ضرر و زیان خواهد شد.

  • عامل چهارم: نداشتن نظم و انضباط در انجام معاملات است.
    نظم و انضباط مهمترین ویژگی یک معامله‌گر موفق است. نداشتن نظم و انضباط در اکثر مواقع منجر به اشتباهات معاملاتی می‌شود. مانند معامله در زمان نامناسب، معامله بیش از حد (over-trading)، معامله با حجم بالا، معامله انتقامی (revenge-trading)، نقض قوانین معاملاتی و نقض قوانین مدیریت ریسک، که رایج‌ترین اشتباهات معامله‌گران است. همه این موارد منجر می‌شود که معامله‌گران بیشتر از آنچه که در ابتدا پیش‌بینی کرده بودند، پول خود را از دست بدهند.

برای افزایش موفقیت در معاملات باید چکار کنیم؟

برای جلوگیری از این اشتباهات و افزایش موفقیت، معامله‌گران باید نکات مهمی را به خاطر داشته باشند. انجام معاملات روزانه به وضوح کار دشواری است، اما با برداشتن گام‌های درستی که در پایین به آن اشاره می‌کنیم، می‌توانید خود را در موقعیت بسیار بهتری نسبت به اکثر معامله‌گران مشتاق قرار دهید.

  • لبه معاملاتی خود را تعریف و مدون کنید.
    یک استراتژی که برای شما منطقی است را پیدا کنید، بر آن متمرکز شده و به آن تسلط پیدا کنید. به عنوان مثال، معامله‌گری را تصور کنید که بر روی شرکت‌هایی با ارزش سرمایه (Market Cap) پایین تمرکز کرده‌ است. این شرکت‌ها معمولا ارزش سرمایه بین ۳۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد دلار دارند. این معامله‌گر بر استراتژی خود کاملاً مسلط شده و می‌داند چگونه می‌تواند خطوط حمایت و مقاومت را در نمودارها پیدا کند. معاملات وی بیشتر بر اساس سهام‌های کوچکی که در طول روز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نوسان می‌کنند، انجام می‌شود. این سهام‌ها به طور معمول بین ۲ تا ۱۰ دلار قیمت دارند. معامله‌گر ترجیح می‌دهد به جای این‌که سهام شرکت‌هایی مثل اپل (Apple: AAPL) که ارزش بازار بزرگی دارند را معامله کند، به معامله سهام شرکت‌های کوچک بپردازد. در نتیجه این معامله‌‌گر بر استراتژی خود مسلط شده و به خوبی می‌داند از معاملات خود چه می‌خواهد تا بتواند به سود مستمر دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید: چگونه برنامه معاملاتی در فارکس بسازیم؟

  • روند معامله ‌گری خود را بدون تعصب و با واقع‌نگری ارزیابی کنید
    همانطورکه گفته شد، بسیاری از معامله‌گران معاملات خود را پس از بسته شدن، هرگز دوباره نگاه نمی‌کنند. آن‌ها تنها به سمت معامله‌ بعدی می‌روند و کارهایی را که قبلا کرده‌اند، فراموش کرده و به فکر یادگیری و کسب سود مستمر نیستند و فقط آرزوی کسب سود مستمر را دارند. اطمینان حاصل کنید که روند معاملات خود را به صورت منظم بررسی می‌کنید. تعصبات را کنار گذاشته و ذهن خود را در حین انجام این کار باز نگه دارید. این کار به شما تمام آنچه را که باید بدانید، نشان می‌دهد. همچنین اگر بیش از حد به روش خود پایبندید، باید احساس نگرانی کنید. چرا که سعی می‌کنید ایده‌های خود را به بازار تحمیل کنید، در حالیکه شما باید طبق حرکات بازار معاملات خود را انجام دهید.
  • پس از مشاهده نتایج ضعیف در معاملات، استراتژی معاملاتی خود را بازنگری کنید
    بیشتر معامله‌گران نمی‌دانند که چرا باید در استراتژی خود تجدیدنظر کنند. اما نیاز است در طول یک دوره آزمون و خطا، استراتژی معاملاتی خود را بسنجند تا به مرور زمان آن را کامل کنند. گرچه این کار به زمان زیادی نیاز دارد اما مؤثر است و احتمال موفقیت را افزایش خواهد داد. یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای انجام این‌ کار، نوشتن اشتباهاتی است که به طور مرتب مرتکب می‌شوید. شما با نوشتن آن و قرار دادن یادداشتی در نزدیکی خود به طور مداوم، آن را مشاهده کرده و از تکرار آن اشتباهات اجتناب می‌کنید.
  • همیشه سعی کنید خود را با شرایط بازار تطبیق دهید
    داشتن تنها یک استراتژی معاملاتی برای کسب سود مستمر کافی نیست. برای سازگار شدن با شرایط متغیر بازار، شما باید دائماً رفتار معاملاتی خود را از یک معامله به معامله دیگر تغییر دهید. اگر شما با شرایط بازار که دائماً در حال تغییر است سازگار نشوید، هرگز نمی‌توانید در معاملات خود سود مناسبی کسب کنید. پویایی یا نوسانات (Volatility) به طور مداوم تغییر می‌کنند و در این زمان، شما نیز باید استراتژی معاملاتی خود را متناسب با شرایط بازار تنظیم کنید. با تنظیم مجدد سیستم معاملاتی خود و تحلیل نوسانات بر اساس آن، می‌توانید سطح کاملاً جدیدی از استراتژی معاملاتی ایجاد کنید.
    معامله‌گران باید بدانند چه چیزی را، به چه دلیل و در چه زمانی تغییر دهند. هیچ استراتژی 100% موفق نیست؛ شما به عنوان یک معامله‌گر وظیفه دارید، استراتژی معاملاتی خود را با توجه به شرایط بازار، مجدداً تنظیم کنید و از این طریق به بهترین عملکرد خود برسید تا بتوانید به سود مستمر دست پیدا کنید.

منبع: warriortrading

 

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

 

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟