مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

NFP چیست و چگونه بر مبنای آن معامله کنیم؟

شاخص NFP چیست

NFP چیست؟

گزارش NFP یا (nonfarm payroll)، به تعداد مشاغل غیر کشاورزی ایجاد شده طی یک ماه گذشته در ایالات متحده می‌گویند، در اقتصاد آمریکا NFP یک شاخص مهم اقتصادی است و حتی به عنوان مهم‌ترین شاخص اقتصادی موثر بر بازارها نیز شناخته می‌شود. این عدد تعداد کل مشاغل اضافه شده به استثنای بخش کشاورزی، شاغلین دولتی، افراد شاغل در منزل و شاغلین سازمان‌های غیرانتفاعی را طی ماه میلادی قبل از انتشار آن نشان می‌دهد.

nfp چیست

تعداد مشاغل ایجاد شده که توسط گزارش NFP منتشر شده‌اند. از سال 2012 تا سال 2016

انتشار NFP عموما سبب تحرکات بزرگی در بازار فارکس می‌شود چرا که مستقیما با معیشت مردم و هزینه‌کرد آنها در ارتباط است. حدود دو سوم تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را بخش مصرف‌کنندگان تشکیل می‌دهد. در نتیجه هرچه بیکاری بیشتر باشد، مصرف کنندگان نیز مصرف کمتری خواهند داشت و در نهایت تولید ناخالص داخلی کاهش می‌یابد.

بنابراین، داده‌های اشتغال مستقیما با تولید ناخالص داخلی در ارتباط بوده و یک معیار مهم برای رصد اقتصاد ایالات متحده است. داده های NFP معمولا در اولین جمعه هر ماه، ساعت 8:30 صبح به وقت نیویورک (ET) یا ساعت 17 به وقت ایران منتشر می‌شود. در این مقاله به نقشی که NFP در اقتصادهای جهانی ایفا می‌کند و نحوه به کارگیری آن در استراتژی های معاملاتی فارکس می‌پردازیم.

ویدیو معرفی NFP

 

NFP چگونه بر بازار فارکس تأثیر می‌گذارد؟

داده NFP از این جهت مهم هستند که به صورت ماهیانه منتشر می شوند و بر وضعیت کنونی اقتصاد تاثیر بسزایی دارد. این داده‌ها توسط اداره آمار کار آمریکا منتشر می‌شود و تاریخ انتشار بعدی داده‌ها را می‌توان در تقویم‌های اقتصادی یافت.

اشتغال نه تنها بر تولید ناخالص داخلی تاثیر می‌گذارد، بلکه برای بانک مرکزی آمریکا (Fed) نیز شاخص مهمی است. زمانی که نرخ بیکاری بالا باشد، سیاستگذاران اتخاذ یک سیاست پولی انبساطی را کارآمدتر می‌دانند. هدف سیاست پولی انبساطی افزایش خروجی اقتصادی و اشتغال حداکثری است.

بنابراین اگر نرخ بیکاری بالاتر از حد معمول باشد، اینگونه برداشت می‌شود که اقتصاد پایین‌تر از ظرفیت واقعی خود کار می‌کند و سایست‌گذاران سعی در تحریک آن خواهند داشت. یک سیاست پولی تسهیلی و محرک، شامل نرخ بهره پایین‌تر و کاهش تقاضا برای دلار می‌شود. (پول از ارزی که نرخ بهره پایین‌تر دارد خارج می‌شود به همین سبب تقاضای آن ارز کمتر می‌شود.)

نمودار زیر نشان می دهد که فارکس تا چه اندازه می تواند پس از انتشار NFP با نوسان همراه شود. انتظارات برای داده NFP در 8 مارس 2019 برابر با 180 هزار افزایش شغل بود در صورتی که داده نهایی عدد ناامیدکننده 20 هزار شغل جدید بود. در نتیجه، ارزش شاخص دلار (DXY) کاهش یافت و نوسانات افزایش یافت.

نمودار کاهش ارزش شاخص دلار با انتشار گزارش NFP کمتر از انتظارات

کاهش ارزش شاخص دلار با انتشار گزارش NFP کمتر از انتظارات

معامله‌گران فارکس باید نسبت به انتشار داده‌هایی همچون NFP هُشیار باشند. افزایش ناگهانی نوسانات می‌تواند معامله‌گران بسیاری را از دور خارج کند. با افزایش نوسانات، اسپردها نیز افزایش می‌یابند که این موضوع به نوبه خود ‌می‌تواند به کال مارجین (صفر شدن حساب) منتهی شود.

اجزای مهم گزارش NFP:

گزارش NFP اگرچه بسیار مهم است، اما در اکثر مواقع اجزای آن از اهمیت به مراتب بالاتری برخوردار هستند. در ادامه به اجزای مهم آن می‌پردازیم:

نرخ بیکاری (Unemployment Rate)

نرخ بیکاری در گزارش NFP نشان دهنده تعداد افرادی است که به طور فعال در جستجوی شغل هستند، اما هنوز شغلی پیدا نکرده‌اند. این گزارش به صورت درصدی از کل نیروی کار محاسبه می‌شود. توجه داشته باشید که محاسبه این رقم از محاسبه آمار اشتغال جدا است. آمار NFP با استفاده از آمار حقوقی و دستمزدی که در اداره کار ثبت می‌شود، محاسبه می‌گردد.

هر کسب و کار رسمی در ایالات متحده موظف است میزان حقوق و دستمزدی که به کارمندان و کارگران خود می‌پردازد، در سامانه اداره کار ثبت کند، با این حال، آمار بیکاری بر اساس تعداد افرادی که جویای کار هستند، محاسبه می‌شود که این مساله ممکن است گاهی در آمار منتشر شده تناقضاتی ایجاد کند. به عنوان مثال ممکن است در یک ماه، آمار اشتغال افزایش پیدا کند اما آمار بیکاری نیز متعاقب آن افزایش پیدا کند. این تفاوت به خاطر تفاوت در محاسبه دو آمار است.

nfp

شاید سوال کنید که چرا اداره کار، از آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری برای تعیین نرخ بیکاری استفاده نمی‌کند. یکی از دلایل این است که افراد زیادی تا اتمام بیمه بیکاری به دنبال کار نمی‌روند. همین مساله، محاسبات را با این آمار غیرقابل اعتماد می‌کند.

همچنین علاوه‌بر نرخ بیکاری، معیار گسترده‌تری از بیکاری نیز هست که به عنوان نرخ بیکاری U6 شناخته می‌شود. نرخ بیکاری معمولی که به آن نرخ بیکاری U3 گفته می‌شود، تنها افراد جویای کار را در نظر می‌گیرد، اما U6 علاوه‌بر افرادی که در جستجوی کار هستند، افرادی که کم‌کار هستند را نیز در محاسبات خود در نظر می‌گیرد. بسیاری افراد ممکن است در مشاغل موقت یا نیمه وقت کار کنند، که این افراد در آمار U6 لحاظ می‌شوند. نرخ بیکاری U6 بسیار بی‌ثبات است چرا که ممکن است طی یک ماه تغییرت زیادی داشته باشد.

نرخ مشارکت (Participation Rate)

علاوه‌بر افرادی که در جستجوی کار هستند و افرادی که در مشاغل موقت شاغل هستند، کسانی هستند که اساسا در بازار کار فعالیت ندارند. نرخ مشارکت، یک جزء کلیدی از گزارش اشتغال NFP‌ است. این نرخ تعداد افرادی را که در سن اشتغال هستند و در بازار کار نیز حضور دارند، نشان می‌دهد. با کمک نرخ مشارکت متوجه می‌شویم چند درصد از جمعیت در بازار کار حضور دارند و همچنین چه تعداد از افراد در بازار کار حضور ندارند، این افراد ممکن است دانشجویان، افرادی که به دنبال توسعه مهارت خود هستند، مادران خانه‌دار، افراد از کار افتاده و ناتوان یا حتی افراد بی‌مهارتی باشند که از یافتن شغل دلسرد شده‌اند.

خبر nfp چیست

معمولا پس از رکودهای اقتصادی نرخ مشارکت کاهش پیدا می‌کند. زیرا افراد پس از چند ماه جستجو برای شغل، از یافتن کار دلسرد می‌شوند. همچنین ممکن است در طی رکود، مهارتی که آنها طی سال‌ها کسب کرده‌اند، دیگر کارآمد نباشد. بنابراین، بانک‌های مرکزی عمدتا به دنبال آن هستند که نرخ مشارکت را تا جایی که امکان دارد، بالا نگه دارند یا سیاست‌های تسهیلی را تا جایی حفظ کنند که نرخ مشارکت به سطح پیش از رکود بازگردد.

نرخ مشارکت می‌تواند بر سایر آمار نیز تاثیر بگذارد. افزایش نرخ مشارکت به این معنی است که افراد جویای کار افزایش پیدا کرده‌اند. اگر نرخ مشارکت افزایش پیدا کند، اما تعداد بیکاران ثابت باقی بماند، نرخ بیکاری کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، فرض کنید ۱۰۰ نفر در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که ۸۰ نفر از آنها وارد بازار کار شده‌اند.

در اینجا نرخ مشارکت هشتاد درصد است. فرض کنیم ۵ نفر از این 80 نفر بیکار هستند، در اینجا نرخ بیکاری ۶.۲۵ درصد خواهد بود. حال اگر نرخ مشارکت از ۸۰ نفر به ۹۰ نفر افزایش پیدا کند، در اینجا شاهد آن خواهیم بود که نرخ مشارکت ۱۰ درصد افزایش یافته است. اگر همچنان همان ۵ نفر بیکار را داشته باشیم، نرخ بیکاری به ۵.۵ درصد کاهش می‌یابد.

دستمزدها (Average Earnings)

یکی از مسائلی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است، بحث دستمزدها است. گزارش اشتغال NFP میزان تغییرات در دستمزدها را نیز نشان می‌دهد. افزایش دستمزد می‌تواند برای فدرال رزرو بسیار مهم باشد، چرا که نشان دهنده احتمال افزایش تورم است. هنگامی که سیاست‌های تسهیلی آنقدر ادامه پیدا کند که بازار به سطح اشتغال کامل برسد، کسب و کارها برای جذب افراد بیشتر مجبور به افزایش دستمزدها می‌شوند. اگر این افزایش دستمزد به قدری نباشد که افراد بیشتری را وارد بازار کار کند، شاهد افزایش تورم خواهیم بود.

شاخص nfp

این اتفاق به دلایل متعددی رخ می‌دهد. به عنوان مثال ممکن است افرادی که خارج از بازار کار هستند، توانایی یا مهارت کافی برای ورود به بازار کار را نداشته باشند یا استانداردهای کسب و کارها آنقدر بالا باشد که آنها تمایلی به ورود به بازار کار نداشته باشند. یا به یک دلیل ساده، آنها کاری غیررسمی پیدا کرده‌اند. بیماری همه‌گیری منجر به آن شده است که بسیاری افراد وارد شغل‌های جدید مانند اینفلوئنسری یا سایر مشاغل غیررسمی شوند.

بدین ترتیب، این افراد تمایلی به ورود به بازار کار ندارند. با این حال، اگر فدرال رزرو این مساله را در نظر نگیرد و به دنبال افزایش نرخ مشارکت به هر ترتیبی باشد، ممکن است این امر با عدم بازگشت افراد به بازار کار، منجر به افزایش دستمزدها و در نتیجه افزایش تورم شود.

مشاهده می‌کنید که NFP تا چه حد داده مهمی است. این داده در خود تمام مولفه‌های مهم اقتصاد از جمله سنتیمنت، تورم و رشد را جای داده است.

کدام جفت ارزها بیشتر تحت تأثیر NFP قرار می گیرند؟

داده NFP شاخصی برای اشتغال آمریکا است بنابراین جفت ارزهایی که دلار آمریکا یک‌طرف آن‌ها هست بیشتر تحت تأثیر NFP قرار دارند. با این حال بهترین ارزهایی که می‌توانید در این زمان معامله کنید، به ترتیب GBPUSD و EURUSD هستند.

دیگر جفت‌ارزها نیز هنگام انتشار NFP با افزایش نوسانات همراه می‌شوند و معامله‌گران نیز باید از این پدیده آگاه باشند درغیر این صورت، نوسانات می‌تواند منجر به بسته‌شدن بسیاری از معاملات آن‌ها شود. نمودار زیر جفت ارز CADJPY را طی انتشار NFP نشان می‌دهد. همانگونه که در تصویر می‌بینید، افزایش نوسانات می‌تواند باعث بسته‌شدن معاملات افراد شود حتی در صورتی که هیچ یک از جفت ارزهای شامل دلار را معامله نکرده باشید.

نوسان جفت ارز CADJPY همزمان با انتشار گزارش NFP

با توجه به طبیعت بی‌ثبات انتشار NFP، توصیه ما استفاده از استراتژی پول‌بک به جای استراتژی بریک اوت است. در استراتژی پول‌بک، معامله‌گران‌ باید منتظر باشند تا جفت ارز پیش از ورود به معامله به سطح قیمتی پیش از حرکت خود بازگردد.

با این تفاسیر، با درنظرگرفتن نتیجه 20K برای NFP در مقابل عدد موردانتظار 180K باید انتظار کاهش ارزش دلار را داشت. در مثال زیر ما از جفت ارز EURUSD استفاده می‌کنیم. از آنجایی که داده NFP از حد انتظار بدتر بود، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که جفت ارز EURUSD با افزایش روبرو شود. (منظور از K، هزار است)

NFP چیست و چگونه بر مبنای آن معامله کنیم؟

چگونه در زمان انتشار آمار NFP معامله کنیم؟

همانطور که گفته شد، داده NFP یکی از مهم‌ترین داده‌های منتشر شده در ایالات متحده است. این آمار به طور همزمان رشد اقتصاد، تورم و احساسات را نشان می‌دهد. با این حال، همین امر تفسیر این داده‌ها را بسیار دشوار می‌کند.

به عنوان مثال، ممکن است در یک ماه داده‌های اشتغال قوی باشند، اما نرخ مشارکت نیز افزایش پیدا کند، این می‌تواند منجر به آن شود که نرخ بیکاری افزایش پیدا کند. در این حالت، این سیگنال به فدرال رزرو صادر می‌شود که اگرچه اشتغال قوی است، اما بازار کار هنوز فضا برای بهبود بیشتر دارد.

همچنین ممکن است داده‌های اشتغال ضعیف باشند، اما به خاطر کاهش مشارکت یا عدم افزایش مشارکت نیروی کار، نرخ بیکاری افزایش پیدا کند، این مساله می‌تواند این سیگنال را به فدرال رزرو ارسال کند که بازار فضای زیادی برای بهبود بیشتر ندارد و بهتر است سریعا سیاست‌های انقباضی را در پیش بگیرد. اگر این وضعیت با افزایش دستمزدها نیز همراه باشد، سیگنال افزایش نرخ بهره قوی‌تر خواهد بود.

adp non-farm employment change چیست

سه روش برای معامله در هنگام انتشار داده‌های NFP وجود دارد. اول اینکه منتظر یک بریک‌اوت بمانیم. معمولا قیمت جفت‌ارزها پیش از انتشار داده‌های NFP در یک محدوده نوسان می‌کند. همچنین در ساعات پیش از انتشار داده، قیمت معمولا به سمت یکی از دو کران این محدوده حرکت می‌کند. شما می‌توانید منتظر یک بریک‌اوت باشید و فورا پس از انتشار آمار، معامله را در سمتی که بریک‌اوت انجام شده است، باز کنید.

در روش دوم می‌توانید پیش از انتشار داده‌ها، آن را حدس بزنید. به عنوان مثال تصور کنید که اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند برای ماه سپتامبر ۵۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شده است، اما شما با توجه به داده‌های PMI و مدعیان بیکاری حدس می‌زنید که آمار واقعی احتمالا بسیار بدتر از پیش‌بینی خواهد بود. بنابراین، پیش از انتشار داده‌ها اقدام به معامله می‌کنید. در این زمان اگر حدس شما صحیح بود، قیمت به سمت مورد نظر شما حرکت می‌کند.

اما این استراتژی‌ها ریسک بالایی دارد. چرا که در زمان انتشار چنین داده مهمی، نوسانات بسیار بالا خواهد بود و مدتی طول می‌کشد تا معامله‌گران داده‌ها را هضم کنند. همانطور که گفته شد، این آمار جزئیات بسیار زیادی دارد که هرکدام به نوبه خود دارای اهمیت هستند. مطالعه تمام این داده‌ها زمان زیادی می برد. حتی ممکن است بازار یک ساعت در جهت به خصوصی حرکت کند، اما به ناگهان یک داده مهم توجه بازار را جلب کند و حرکت کاملا معکوس شود. در این لحظه شاهد یک بریک‌اوت کاذب خواهیم بود.

استراتژی بهتر این است که منتظر پولبک بمانید. اگر داده‌های واقعی با آنچه اقتصاددانان انتظار داشتند، تفاوت فاحشی داشت، قیمت سریعا حرکت می‌کند. با این حال در این استراتژی منتظر می‌مانیم تا بازار به طور کامل داده‌ها را هضم کند. این کار از ورود عجولانه به بازار جلوگیری می‌کند.

این استراتژی را می‌توان در تایم فریم‌های ۵ یا ۱۵ دقیقه‌ای انجام داد. ما در این جا از تایم فریم ۱۵ دقیقه‌ای استفاده می‌کنیم. اگرچه می‌توان قوانین که در ادامه می‌آید را در تایم فریم ۵ دقیقه‌ای نیز اجرا کرد.

  1. در اولین کندل پس از انتشار گزارش هیچ کاری انجام ندهید. صبر کنید تا ۱۵ دقیقه از انتشار خبر بگذرد.
  2. کندل ایجاد شده در این ۱۵ دقیقه، یک کندل بزرگ خواهد بود. صبر کنید تا در کندل بعدی، بخشی از حرکت کندل اولی پس گرفته شود، معمولا در این کندل، تمام حرکت اولیه پس گرفته خواهد شد.
  3. در اینجا می‌توانید وارد معامله شوید، و حد ضرر خود را بر روی ۳۰ پیپ پایین‌تر قرار دهید
  4. در صورتی که قیمت به حد ضرر شما برخورد کرد، یک معامله دیگر باز کنید. اما اگر دوباره برخورد کرد، دیگر وارد معامله جدید نشوید.
  5. به طور کلی، حرکت قیمت پس از ۴ ساعت از انتشار خبر به پایان می‌رسد، بنابراین می‌توانید پس از ۴ ساعت از معامله خارج شوید، یا اینکه از حد ضرر متحرک استفاده کنید.

اشتغال بخش غیر کشاورزی

ریسک این روش آن است که ممکن است حرکت قیمت پیشخور شود. همانطور که گفته شد، معمولا قیمت پیش از انتشار اخبار به یک سمت حرکت می‌کند، این سمت، همان سمتی است که اکثریت بازار انتظار آن را دارند. به عنوان مثال، اگر اکثریت بازار انتظار داشته باشند، آمار قوی‌تر از حد انتظار باشد، قیمت دلار افزایش پیدا خواهد کرد. اگر افزایش قیمت دلار، پیش از انتشار آمار تا آنجایی پیش برود که عملا تمام حرکت دلار قیمت‌گذاری شود، ممکن است قیمت افزایش چندانی نداشته باشد، یا پولبک نزند.

استراتژی‌های معامله بر اساس NFP

استراتژی‌های متنوعی را می‌توان برای معامله بر اساس انتشار آمار NFP در نظر گرفت. ما در اینجا تعدادی از مهم‌ترین استراتژی‌ها را عنوان می‌کنیم.

پیش از هر چیز شما باید اجماع بازار و سناریوهای محتمل پس از انتشار آمار را بررسی کنید. به عنوان مثال انتشار آمار اشتغال غیرکشاورزی در تاریخ سوم ژوئن سال ۲۰۱۶ را در نظر بگیرید. در آن زمان اجتماع بازار بر این بود که بازار کار ایالات متحده پررونق باقی می‌ماند. انتظارات افزایش ۱۵۹ هزار شغل در ماه بود اما آمار واقعی نشان از افزایش ۳۸ هزار شغل داشت.

این آمار ناامید کننده منجر به افزایش جفت ارز EURUSD شد.

استراتژی‌های معامله بر اساس انتشار آمار NFP

بنابراین باید اجماع بازار را در نظر گرفت و عملکرد بازار را بر اساس این اجماع رصد کرد. به عنوان مثال اگر آمار بهتر از پیش‌بینی‌ها باشد، انتظار می‌رود که دلار آمریکا تقویت شود. چرا که نشان دهنده رشد اقتصادی در آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره در این کشور خواهد بود.

با این حال باید در نظر داشت که گاهی بازار پیش از انتشار آمار با استفاده از برخی داده‌های دیگر مانند داده‌های PMI حدس‌هایی در مورد انتشار آمار بهتر یا بدتر از پیش‌بینی‌ها دارد. بنابراین ممکن است آمار واقعی تفاوت چشمگیری با پیش‌بینی‌ها داشته باشد اما حرکت معناداری در بازار رخ ندهد چرا که بازار از قبل قیمت‌گذاری را تغییر داده است.

نکته بعدی این است که گاهی بر اساس وضعیت اقتصاد، مولفه‌های خاص بیکاری مد نظر خواهد بود. به عنوان مثال اگر تورم بسیار بالا باشد و سیاست‌گذاران نگران مارپیچ قیمت و دستمزد باشند، ممکن است آمار افزایش دستمزد ساعتی اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به آمار اشتغال داشته باشد.

حال که اجماع بازار را متوجه شده و سناریوی مرتبط با هر گونه تفاوت با پیش‌بینی‌ها را چیدید، می‌توانید منتظر انتشار آمار باشید و از یکی از استراتژی‌های زیر استفاده کنید.

  • لحظه‌ای پیش از انتشار آمار می‌توانید با خرید اختیار معامله در هر دو طرف، از افزایش قیمت احتمالی در هر طرف سود کسب کنید. اختیارات معامله قیمت نسبتا پایینی دارند اما می‌توانند در جهتی که معامله حرکت کرده است، سود بالایی نصیب خریدار کنند. اما می‌توانند کل معامله را نیز بی ارزش کنند.
  • در لحظه اعلام خبر، اگر داده‌ها با پیش‌بینی‌ها تفاوت معناداری داشت، می‌توانید در جهتی که سناریوی شما مد نظر دارد، معامله کنید. به عنوان مثال پیش‌بینی کرده‌اید که اگر آمار واقعی بسیار خوب منتشر شود، دلار آمریکا تقویت خواهد شد، بنابراین می‌توانید دلار آمریکا را در برابر هر ارز دیگری که تمایل دارید، خریداری کنید.
  • پس از اعلام خبر می‌توانید منتظر بمانید تا قیمت از محدوده نوسانی خود بریک اوت داشته باشد، یا حتی منتظر پولبک قیمت به محدوده قبل بمانید. در این زمان می‌توانید هم جهت با حرکت قیمت وارد معامله شوید.

نکاتی که برای معامله هنگام انتشار داده NFP باید به خاطر داشته باشید:

  1. داده NFP اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود.
  2. انتشار این داده‌ها سبب افزایش نوسانات و افزایش اسپردها می‌شود.
  3. جفت ارزهایی که شامل دلار نمی‌شوند نیز ممکن است با افزایش نوسان و اسپرد مواجه شوند.
  4. به دلیل افزایش نوسانات و افزایش اسپردها، معامله پس از انتشار NFP می‌تواند خطرناک باشد. برای پیشگیری از این خطر و جلوگیری از بسته شدن معاملات استفاده از یک اهرم مناسب (یا ترجیحا استفاده از هیچگونه اهرمی) را توصیه می‌کنیم.

داده NFP همچنین با نام‌های زیر نیز شناخته می‌شود:

  • Non-Farm Employment Change
  • Non-Farm Payrolls
  • NFP
  • Employment Change

تاثیر nfp بر بیت کوین و طلا

همانطور که گفته شد، داده‌های مطلوب NFP نشان دهنده رشد اقتصادی و بهبود بازار کار است و داده‌های ضعیف نشان دهنده کاهش رشد اقتصادی و رکود است. از آنجایی که طلا یک پوشش دهنده تورم محسوب می‌شود، در صورتی که داده‌های تورمی بسیار مطلوب منتشر شود، احتمال رشد طلا افزایش می‌یابد.

با این حال، تحلیل این داده‌ها از منظر اقدامات فدرال رزرو بهتر است. اگر این داده‌ها در جهتی منتشر شود که فدرال رزرو در جهت اقدامات انقباضی حرکت کند، بر روی طلا تاثیر منفی می‌گذارد اما اگر در جهتی منتشر شود که فدرال رزرو را به سمت اقدامات انبساطی ترغیب کند، بر روی طلا تاثیر مثبت می‌گذارد.

در مورد بیتکوین اوضاع کمی متفاوت است. بیت کوین را می‌توان از چند منظر مورد بررسی قرار داد. با این حال به طور کلی کاهش سیاست‌های انقباضی یا افزایش سیاست‌های انبساطی برای بیتکوین مثبت و کاهش سیاست‌های انبساطی و افزایش سیاست‌های انقباضی برای این ارز دیجیتال منفی تلقی می‌شود بنابراین اگر NFP بهتر از انتظارات منتشر شود، انتظار افزایش بیتکوین و اگر بدتر از انتظارات باشد، انتظار کاهش بیتکوین را داریم.

تاثیر nfp بر بازار سهام آمریکا

داده‌های NFP یکی از داده‌های مهم در اقتصاد آمریکا است چرا که سلامت بازار کار این کشور را نشان می‌دهد. داده‌های بیکاری و اشتغال یکی از داده‌هایی است که بانک مرکزی آمریکا، فدرال رزرو، برای تعیین سیاست‌های خود از آن استفاده می‌کند.

در صورتی که داده‌های NFP بالا گزارش شوند، نشان دهنده سلامت اقتصاد آمریکا بوده و بازار به سمت ریسک‌پذیری حرکت می‌کند و اگر این داده‌های پایین گزارش شود، نشان دهنده رکود اقتصادی بوده و احتمالا سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های ریسک‌گریز‌تر حرکت می‌کنند.

با این همه، مناسب‌ترین آمار برای بازار سهام، داده‌های متعادل است که نشان دهنده رشد اقتصادی معقول و مناسب است. در این صورت است که سرمایه‌گذاران از عدم تعادل در اقتصاد کلان آسوده خاطر شده و تنها بر روی سایر عوامل تمرکز می‌کنند.

چرا خبر NFP برای معامله گران فارکس مهم است؟

یکی از وظایف بانک مرکزی آمریکا، رساندن اقتصاد ایالات متحده به سطح حداکثر اشتغال است. در ایالات متحده داده‌های متنوعی اشتغال این کشور را بررسی می‌کنند اما داده‌‌ای که مد نظر فدرال رزرو برای اعمال سیاست‌ها قرار می‌گیرد، داده‌های NFP است. بنابراین رصد این داده‌ها برای پیش‌بینی حرکت بعدی فدرال رزرو از اهمیت بالایی برخوردار است.

زمان انتشار خبر nfp چه زمانی است؟

داده های NFP معمولا در اولین جمعه هر ماه، ساعت 8:30 صبح به وقت نیویورک (ET) یا ساعت 17 به وقت ایران منتشر می‌شود.

سخن پایانی

شاخص NFP جزو شاخص‌های مهم در بازارهای مالی است و انتشار آن در هر ماه باعث حرکات زیاد در بازارها می‌شود. معامله‌گران با تحلیل این داده‌ها از سلامت اقتصاد و حرکت بعدی سیاست‌گذاران پولی و مالی تا حد خوبی آگاه می‌شوند.

با این حال، تحلیل این داده‌ها نیاز به سال‌ها تلاش و مطالعه دارد. همچنین باید رابطه بین اشتغال، نرخ بهره، نرخ ارز و سایر مولفه‌های اقتصادی را به خوبی متوجه باشید تا بتوانید معاملات موفقی داشته باشید.

 

سوالات متداول

شاخص nfp چیست؟

داده‌های NFP نشان دهنده تعداد افرادی است که طی ماه گذشته شغلی پیدا کرده‌اند منهای افرادی که مشاغل خود را از دست داده‌اند. در واقع این آمار نشان می دهد که در یک ماه گذشته به طور خالص کارفرمایان برای چه تعداد اضافی از افراد جامعه حقوق و مزایا واریز کرده‌اند.

NFP در واقع مخفف سه واژه non-farm payroll می‌باشد و به معنای میزان اشتغال در بخش غیر کشاورزی است. دلیل اینکه بخش کشاورزی لحاظ نمی‌شود این است که این بخش بسیار کوچک بوده و اشتغال در آن نیز بسیار فصلی است.

این داده‌ها بر روی تمام جفت ارزهایی که یک طرف آنها دلار آمریکا است، تاثیر می‌گذارد. اما پس از آن بر روی دلار کانادا، یورو و ین ژاپن نیز تاثیر زیادی دارد.

کانادا همسایه ایالات متحده از و رشد و رکود اقتصادی آمریکا مستقیما بر روی این کشور تاثیرگذار است. اتحادیه اروپا یکی از بزرگترین شرکای تجاری آمریکا است، بنابراین بازار کار آمریکا تاثیر زیادی بر روی یورو دارد و ژاپن بزرگترین دارنده اوراق قرضه آمریکا و یکی از شرکای تجاری بزرگ این کشور است، بنابراین اقتصاد آمریکا بر روی این کشور نیز تاثیر گذار است.

داده های NFP معمولا در اولین جمعه هر ماه، ساعت 8:30 صبح به وقت نیویورک (ET) یا ساعت 17 به وقت ایران منتشر می‌شود.

تحلیل داده‌های NFP عموما بر اساس اجماع بازار رخ می‌دهد. پیش از انتشار داده‌ها، اجماع بازار را بررسی کرده تا ببینیم بزرگترین موسسات مالی چه انتظاری از داده‌های این ماه دارند. سپس منتظر انتشار داده‌های واقعی می‌مانیم. اگر داده‌ها بهتر از پیش‌بینی‌ها باشند، انتظار افزایش ارزش دلار را خواهیم داشت و اگر داده‌ها بدتر از پیش‌بینی‌ها باشند احتمالا دلار تضعیف خواهد شد.

بهتر است در زمان انتشار آمار مهم مانند داده‌های NFP معاملات باز نداشته باشیم. چرا که این داده‌ها ممکن است در هر جهتی منتشر شوند.

بهتر است در زمان انتشار آمار مهم مانند داده‌های NFP معاملات باز نداشته باشیم. چرا که این داده‌ها ممکن است در هر جهتی منتشر شوند.

برای یک معامله‌گر داده خوب و بد وجود ندارد. داده‌ها در هر جهتی منتشر شوند، می‌تواند یک فرصت معاملاتی برای معامله‌گر باشد. اما از منظر اقتصاد ایالات متحده، هرچه داده‌های NFP بالاتر منتشر شود، نشان دهنده رشد اشتغال در این کشور است که می‌تواند منجر به رشد اقتصادی شود. با این حال، داده‌های بسیار بالا نیز مطلوب نیست چرا که می‌تواند منجر به تورم بالا در این کشور شود و بانک مرکزی را مجبور به مداخله شدید کند.

برای تحلیل داده‌های NFP باید اطلاعات کاملی از اقتصاد ایالات متحده داشته باشید. مهم‌ترین موضوعی که باید مد نظر داشته باشید، این است که تمرکز بانک مرکزی بر کدام ماموریت است. فدرال رزرو دو ماموریت عمده دارد، کاهش بیکاری و ثبات قیمت‌ها، اگر تمرکز فدرال رزرو بر روی اشتغال باشد، داده‌های بیکاری و اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود اما اگر تمرکز فدرال رزرو بر روی ثبات قیمت‌ها باشد، داده‌های دستمزد ساعاتی اهمیت بیشتری خواهد داشت. بنابراین اینکه چگونه به داده‌ها نگاه کنیم به این وابسته است که اقتصاد ایالات متحده در چه حالتی به سر می‌برد.

به هنگام انتشار این آمار می‌توانید تمام جفت ارزهایی را که یک طرف آنها دلار آمریکا است معامله کنید. بهترین جفت ارزها EURUSD، GBPUSD و USDJPY می‌باشند.

داده‌های NFP یکی از مهم‌ترین داده‌های منتشر شده در ایالات متحده است. دلیل این اهمیت این است که یکی از وظایف فدرال رزرو رسیدن به حداکثر اشتغال است و برای ارزیابی موفقیت این هدف، داده‌ NFP از نزدیک توسط فدرال رزرو دنبال می‌شود. در صورتی که این داده‌ها نشان از بیکاری زیاد در اقتصاد داشته باشد، فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش می‌دهد و اگر این داده‌ها نشان دهد که بازار کار بسیار تنگ شده است و تورم قریب الوقوع خواهد بود، نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

این داده‌ها به طور مستقیم بر روی طلا تاثیر نمی‌گذارد اما می‌تواند با تاثیر بر روی دلار آمریکا، به صورت غیرمستقیم بر روی طلا تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال اگر این داده‌ها نشان از رشد اقتصادی مطلوب در آمریکا باشد ممکن است منجر به تقویت دلار آمریکا و به موجب آن تضعیف ارزش طلا شود.

 

استفاده از شاخص‌های مختلف در معامله‌گری برای سود بیشتر، نیازمند حرفه‌ای بودن و تجربه بالاست. اساتید ما در آکادمی ماکرو ترید یوتوفارکس با تجربه بالا در کنار انتقال این تجربیات در قالب آموزش به شما، از تمام ابزارهای لازم و کافی برای گرفتن سود بیشتر از بازار استفاده می‌کنند. با پیوستن به آکادمی ما آینده خود را تضمین کنید.

منبع: DailyFX و منابع دیگر

برای پیگیری اخبار و مقالات آموزشی حوزه فارکس و بازار جهانی، عضو کانال تلگرام UtoFX شوید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

16 دیدگاه در “NFP چیست و چگونه بر مبنای آن معامله کنیم؟
  1. رضا گفت:

    بسیار عالی
    فقط این گونه میشوت گفت که ما زحمات شما را میبینیم و هس میکنیم
    پاینده موفق پیروز باشید

  2. مریم گفت:

    سلام
    ممنونم از مطالب مفیدتون
    منم کانال تلگرامتون رفتم و تعداد بروکرهای محدودی معرفی شده بود،خیلی بروکرهای دیگه هم هستن که خدماتشون به ایرانی ها عالیه و باتوجه به علم و تجربه ایی که شما دارین خیلی راحت می تونید آمار درست و غلط بودن یه سرسی از بروکرها رو در بیارین.

  3. احمد گفت:

    سلام منم با خانم عاطفه موافقم،من خودم زخم خورده بروکرهایی هستم که تبلیغات الکی کردن و رفتم حساب باز کردم و پولمو از دست دادم
    برای همینم از شما خواهش می کنم بروکرهایی که خدمات خوب به فارسی زبانها میدن و معرفی کنید،من خودم دنبال بروکری هستم که ساپورتش درست و حسابی باشه و پاسخگو باشن

  4. پری گفت:

    سلام استاد ممنون از مطالب مفیدتون
    منم با خانم عاطفه موافقم،کاش بروکرهایی که مطمئن هستین بهشون رو معرفی کنید
    ممنونم

  5. عاطفه گفت:

    سلام وقت بخیر
    استاد عزیز ممنون از مطالب مفیدتون،خواهش میکنم شما که اطلاعات تون در این زمینه بیشتر از ماست یک سری از بروکرهایی که خدماتشون به ایرانی ها خوب است رو معرفی کنید.چون ما خیلی اطلاعات نداریم و خیلی از افراد سودجو از ناآگاهی ما سو استفاده می کنن و بروکرهایی که براشون نفع داره رو معرفی میکنن .

    1. سلام
      در کانال تلگرام معرفی کردیم.
      به پشتیبانی در کانال تلگرام پیام بدین تا راهنمایی کنند.

      1. ملیکا گفت:

        سلام استاد روزتون بخیر
        من کانال تلگرام تونو چک کردم و البته من نظر خودمو می گم اون هم اینکه بروکرهایی هستن که به فارسی زبانها خدمات و ساپورت خوبی ارائه میدن و چندین سال هم هست که دارن کار میکنن می تونید برید تحقیق کنید در موردشون و به افرادی که دنبال بروکر خوب هستند معرفی کنید

    2. الینا گفت:

      سلام
      اگه دنبال بروکر خوب هستین به نظرم بروکر یونیکورن برای فارسی زبانها عالیه هم ساپورتش همیشه در دسترسه و هم خدمات زیادی داره و تنوع در کریپتو کارنسی هم داره و اسپات هم کار می کنن

  6. امیر گفت:

    سلام وقت بخیر ممنون از مطالب مفیدتون
    از دوستان و اساتید در حوزه فارکس سوال داشتم
    خواستم بدونم شما در مورد بروکر یونیکورن اطلاعاتی دارین؟ بنده به تازگی حساب باز کردم و دوست دارم بیشتر تحقیق کنم ممنون میشم اگر دوستان اطلاعاتی دارن با بنده در میان بگذارند🙏

    1. محمد گفت:

      سلام آقای امیر وقت شما بخیر
      بنده هم در بروکر یونیکورن حساب دارم و از خدماتش راضی هستم واریز و ربداشتهاش بسیار متنوع هست و حسابهای کریپتو اسپات و فیوچرز داره لوریج 20 تا 100 داره به شخصه من خیلی راضی هستم و بخش پشتیبانی خوبی هم داره

  7. سمیرا گفت:

    سلام
    ممنون بابت سایت خیلی خوبتون
    میان NFP و ADP چه تفاوتی وجود دارد؟

    1. شاخص NFP توسط اداره کار آمریکا منتشر میشه و برآورد دقیقتری از اشتغال آمریکا محسوب میشه.
      همچنین شاخص ADP فقط اشتغال بخش خصوصی رو اندازه می‌گیره ولی NFP مجموع مشاغل جدید بخش خصوصی و دولتی هست.

  8. سمیرا گفت:

    سایتتون خیلی خوبه.
    مرسییی

  9. حسین گفت:

    مرسی از سایت بسیار خوب و مفیدتون.
    ممنون میشم اگر توضیح بدید که NFP به شاخص بورس آمریکا هم ربط داره یا نه. چون من یک مورد مشاهده کردم که با انتشار NFP در مقدار کمتر از پیش بینی، eurusd طبق مقاله شما به شدت زیاد شد اما همزمان هم شاخص نزدک رشد شدیدی کرد. نباید شاخص نزدک پایین میومد؟

    1. سلام دوست عزیز
      واسه فهم این موضوعات باید تحلیل بین بازاری و فضای کلی بازار رو بدونید.
      یکی از دلایلی که امروز دلار کاهش یافت ولی بورس بالا رفت کاهش بازده اوراق خزانه بود و دلیل دیگه این بود که انتظار بازار واسه کاهش خرید دارایی کمتر شد و…

  10. امیرحسین باوندی گفت:

    مرسی از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟