مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

شاخص خرده فروشی یا Retail Sales چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

شاخص خرده فروشی یا Retail Sales چیست؟

خرده فروشی عبارت است از خرید کالاهای نهایی و خدمات توسط مصرف کنندگان و مشاغل. این کالاها و خدمات به پایان زنجیره تأمین رسیده‌اند و اکنون به مصرف‌کننده نهایی فروخته می‌شوند.  این زنجیره با تولید‌کننده یا تامین‌کننده کالا شروع می‌شود و به خرده فروش ختم می‌شود.

آغاز زنجیره تأمین شامل  کالاها (کامودیتی‌ها) و سایر مواد اولیه می شود. سپس تولیدکنندگان محصول را می‌سازند.  در میانه زنجیره تأمین، فروش عمده قرار دارد  که آنها کالاها و خدمات را بین خرده فروشان توزیع می کنند. و در نهایت خرده فروشان آنها را به مصرف کننده می‌فروشند.

داده‌های خرده فروشی بر اساس هر کشور و اداره آمار آن کشور متفاوت است. برخی کشورها از داده‌های شرکت‌های خصوصی استفاده می‌کنند و برخی دیگر دفاتر دولتی برای جمع‌آوری این داده‌ها دارند. داده‌های خرده فروشی ایالات متحده توسط اداره آمار ایالات متحده جمع‌آوری و منتشر می‌شود. این داده‌ها کل هزینه‌های خرده‌فروشی در فروشگاه‌ها و رسید‌های خرید را در سراسر کشور اندازه‌گیری کرده و نرخ تغییر ماهانه آنها را گزارش می‌کنند این داده‌ها فروش کالاهای بادوام و غیربادوام از مواد غذایی تا خودرو را در سطح خرده فروشی پوشش می‌دهد.

داده‌های خرده فروشی ایالات متحده به داده‌های اصلی و خالص تقسیم می‌شوند. داده‌های خرده فروشی خالص شامل خرید خودرو و بنزین نمی‌شود. دلیل این کار آن است که قیمت خودرو و بنزین بسیار نوسانی است. اداره آمار، داده‌های خرده فروشی را به صورت تغییرات ماهانه و سالانه منتشر می‌کند. اما داده‌های ماهانه مهم‌تر هستند، چرا که به خوبی نوسانات کوتاه مدت را در فعالیت مصرف کنندگان نشان می‌دهد.

گزارش‌های خرده فروشی از داده‌های دریافت شده توسط اداره آمار از حدود ۱۲ هزار فروشگاه، موسسه و خرده فروشی از جمله فروشگاه‌های آنلاین گردآوری می‌شوند. شرکت‌ها به طور تصادفی و بر اساس معیارهای خاص ( از جمله منطقه تجاری، تعداد کارکنان، منطقه جغرافیایی و..) انتخاب می‌شوند. هر پنج سال نمونه‌های جدید جایگزین می‌شوند.

آمار خرده فروشی خالص یا Core Retail Sales

این سری از داده‌ها برای حذف تاثیری است که قیمت خودروها و بنزین بر آمار خرده فروشی داشته‌اند، منتشر می‌شوند. خودروها قیمت بالایی دارند و نوسان آنها می‌تواند تاثیر زیادی بر کل آمار خرده فروشی بگذارد. حدود ۲۵ درصد آمار خرده فروشی متعلق به خودروها است. همچنین قیمت بنزین نیز از آمار خرده فروشی خالص حذف می‌شوند چرا که بسیار متغیر هستند. نوسان قیمت نفت می‌تواند تغییرات شدیدی در قیمت بنزین بگذارد از این رو این داده‌ها از آمار خرده فروشی خالص حذف می‌شوند.

گروه کنترل

این سری داده‌ها شامل قیمت خودروها، بنزین و مصالح ساختمانی نمی‌شود. این داده‌ها همچنین برای آمار هزینه مصرف کنندگان که نوعی معیار تورمی است، استفاده می‌شود. این داده چندان مورد توجه بازار فارکس نیست مگر اینکه انحراف زیادی از پیش‌بینی‌ها داشته باشد، چرا که به معنای انقباض یا انبساط در صنعت ساخت و ساز است.

دسته‌بندی‌ خرده فروشی‌ها

اداره سرشماری، خرده فروشی را به 13 دسته تقسیم می کند. بزرگترین دسته ، وسایل نقلیه و قطعات وسایل نقلیه است. از آنجا که این بخش، یک مولفه بسیار بزرگ است گزارش اداره سرشماری، خرده فروشی بدون وسایل نقلیه را هم منتشر می‌کند.

در اینجا همه 13 گروه خرده فروشی آورده شده است:

  1. فروشندگان وسایل نقلیه ، از جمله قطعات خودرو ، فروش وسایل نقلیه جدید و دست دوم
  2. خرده فروشی های غیر فروشگاهی که به معنای خرده فروشی آنلاین است
  3. فروشگاه های بزرگ
  4. پوشاک ، مانند فروشگاههای لباس مخصوص
  5. فروشگاه های لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی ، از جمله خرده فروشان ‌big-box (خرده فروشی که از نظر فیزیکی بزرگ است) مانند شبکه فروش وسایل کامپیوتری و برقی Best Buy
  6. فروشگاه های مواد غذایی و آشامیدنی ، از جمله خواربار فروشی و مشروبات الکلی
  7. فروشگاه های لوازم ساختمان و باغ ، مانند Lowes و Home Depot
  8. کالاهای ورزشی / فروشگاه های سرگرمی ، مانند Hobby Lobby و Michael’s
  9. فروشگاه های آرایشی / بهداشتی ، از جمله داروخانه ها
  10. فروشگاه های مبلمان
  11. مهمان نوازی و اوقات فراغت ، از جمله هتل ها ، رستوران ها و بارها
  12. پمپ بنزین ها
  13. متفرقه
دسته بندی های شاخص خرده فروشی

شاخص خرده فروشی یا Retail Sales چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

نکات کلیدی در مورد خرده فروشی Retail Sales

  • خرده فروشی شامل فروش خدمات و کالاهای بادوام و غیر بادوام در یک بازه زمانی خاص است.
  • هزینه‌های مصرف‌کننده (Consumer spending) تقریباً 70٪ تولید ناخالص داخلی ایالات متحده است و شاخص خرده فروشی را به یک شاخص اقتصادی خوب تبدیل می کند.
  • اداره سرشماری ایالات متحده هر ماه داده های مربوط به خرده فروشی را منتشر می کند.

خرده فروشی و مشاغل اصلی آن

صنعت خرده فروشی به ارائه انواع کالاها و خدمات به مشتریان که در زیر اشاره شده است تقسیم می شود. خرده فروشی‌ها شامل فروشگاه‌های موجود در خیابان برای فروش رو در رو از جمله شرکت خرده فروشی تارگت (Target) و فروشگاه زنجیره ای میسیز (Macy’s) می باشند. همچنین خرده فروشان آنلاین مانند آمازون (Amazon) را نیز شامل می شود. خرده فروشی همچنین فروش‌های خانگی را نیز شامل می شود مثل فروش محصولات Avon و خرده فروشان تلویزیونی مانند QVC. صنعت خرده فروشی همچنین شامل ارائه خدمات نیز می باشد، از جمله رستوران ها ، هتل ها و آرایشگاه ها.

مهم : مهمترین زمان در فروش خرده فروش‌ها ، فصل خرید تعطیلات است.

فصل خرید تعطیلات تقریبا 20٪ از فروش سالانه بسیاری از خرده فروشان را تشکیل می دهد.  برای جواهرفروشی ها 70٪ فروش سالانه را به خود اختصاص می دهد.  فصل خرید تعطیلات رسماً از جمعه سیاه ، روز بعد از روز شکرگزاری آغاز می‌شود.

همچنین شامل روزهای خرید بزرگ دیگر مانند دوشنبه اینترنتی (Cyber Monday) ، دوشنبه سبز (Green Monday) و هر روز خرید دیگر تا کریسمس است. برخی از خرده فروشان هم فروش “کریسمس در جولای” را برای تحریک فروش در فصل رکود تابستان ابداع کرده‌اند.

مشاغل خرده فروشی

مشاغل خرده فروشی

اندازه گیری فروش و روندها

اداره سرشماری ایالات متحده مقدار خرده فروشی را با گزارش ماهانه خرده فروشی ایالات متحده اندازه‌گیری می‌کند
این گزارش میزان فروش کل ، درصد تغییر و تغییر در فروش هر سال نسبت به سال قبل را نشان می دهد.

توجه : اداره سرشماری، مقدار خرده فروشی را با نرخ تورم تعدیل نمی کند.

این موضوع بدان معناست که قیمت های ناپایدار گاز و نفت بر نتایج آن تأثیر می گذارد.  این موضوع می تواند گمراه کننده باشد.  قیمت گاز به طور معمول در بهار افزایش می یابد چراکه تاجران (معامله‌گران) پیش از افزایش تقاضای پیش‌بینی شده به علت رشد سفرهای فصل تابستان قیمت‌ها را افزایش می دهند. وقتی این اتفاق می افتد ، به نظر می رسد مقدار خرده فروشی سر به فلک کشیده است و پس از آن به نظر می رسد فروش در اواخر تابستان یا پاییز مانند یک سنگ سقوط می کند. این زمانی است که با بازگشت مسافران به خانه ، قیمت بنزین کاهش می‌یابد.

اهمیت آمار خرده فروشی

آمار خرده فروشی یک شاخص قوی از سلامت اقتصاد و اینکه آیا در حال انقباض است یا در حال انبساط به ما می‌دهد. اهمیت این آمار از آن جهت است که خرده فروشی تقریبا نیمی از مصرف شخصی را در ایالات متحده تشکیل می‌دهد و مصرف شخصی نیز ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا را ایجاد می‌کند. بنابراین خرده فروشی تقریبا یک سوم تولید ناخالص داخلی آمریکا را شکل می‌دهد.

اهمیت آمار خرده فروشی

اهمیت آمار خرده فروشی

درصد افزایش یا کاهش این آمار به خوبی نشان می‌دهد که اقتصاد با چه سرعتی در حال انقباض یا انبساط است. آمار خرده فروشی بسیار قوی یا بسیار ضعیف می‌تواند فشارهای صعودی یا نزولی بر قیمت‌ها را نشان دهد، به خصوص اگر آمار در همان جهت چند ماه به حرکت خود ادامه دهند.

همبستگی خرده فروشی با تورم

یکی از دلایل اصلی که آمار خرده فروشی می‌تواند بازارها را به حرکت درآورد، همبستگی قوی آن با تورم است. اعداد بالا برای آمار خرده فروشی، معمولا با آمار قوی در تورم همراه خواهد بود. به همین ترتیب، افزایش تورم بر نرخ‌های بهره فشار صعودی وارد می‌کند. بنابراین آمار  خرده فروشی بالا بر نرخ بهره تاثیر گذار است. معامله‌گران معمولا نرخ بهره بالاتر را برای یک ارز صعودی در نظر می‌گیرند. در صورت عدم وجود داده‌های متضاد، داده‌های خرده فروشی قوی باید حداقل در کوتاه مدت باعث رشد ارز شود.

ممکن است بین داده‌های خرده فروشی و تورم تاخیر وجود داشته باشد، به ویژه اینکه اولی یک ماه بعد دوباره بازنگری می‌شود و معمولا نوسان زیادی در بازنگری می‌تواند داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است داده‌های خرده فروشی برای چند ماه متوالی بالا گزارش شود،‌ اما تورم تاثیری از این گزارش‌ها نبیند چرا که در ماه‌های بعد به خاطر بازبینی آمار گذشته، تاثیر آمار فعلی خنثی شود.

داده‌های نوسانی و میانگین‌ها متحرک چرخه‌ای

داده‌های خرده فروشی ماهانه می‌توانند نوسانات شدیدی داشته باشند و اغلب در مورد آنها احتیاط لازم است. نه تنها داده‌های خرده فروشی می‌توانند تا حد زیادی با انتظارات فاصله داشته باشند، بلکه تجدید نظر آنها نیز می‌توانند به طور قابل توجهی با انتظارات متفاوت باشند. هر دو عامل می‌توانند باعث سردرگمی شوند یا روند کلی را مبهم کنند. یک روش رایج استفاده زا میانگین متحرک سه ماهه به جای استفاده از آخرین نسخه ماهانه است.

اخیرا آمار خالص خرده فروشی ایالات متحده به داده‌ای تبدیل شده است که بیشتر توسط اقتصاددانان و تحلیلگران دنبال می‌شود. چرا که این داده‌ها نوسان کمتری دارند. همانطور که قبلا ذکر شد، در این مجموعه داده‌ها، دو مولفه خودرو و بنزین را حذف می‌کنند تا از انحراف شدید آمار جلوگیری شود و داده‌ها به معیار قابل اعتمادتری تبدیل شوند.

خرده فروشی و تورم

ارتباط خرده فروشی و تورم

نمودار بالا نشان می دهد که در ۱۴ آوریل ۲۰۱۷ پس از انتشار آمار خرده فروشی چه اتفاقی رخ داد. داده‌های مربوط به ماه مارس ۰.۲- درصد منتشر شد که نزدیک به پایین‌ترین پیش‌بینی‌ها بود. اجماع پیش‌بینی‌ها ۰.۰ درصد بود که یعنی آمار اصلی کمتر از پیش‌بینی‌ها منتشر شده است. بازنگری ماه قبل نیز ضعیف بود. در حالی که آمار اولیه ۰.۱ درصد را نشان می‌داد، در بازنگری آمار به ۰.۳- درصد اصلاح شد. به طور کلی این داده‌های ضعیف خرده فروشی منجر به تضعیف دلار شد. نمودار نشان می‌دهد که در فاصله نیم ساعت اولیه شاهد کاهش USDJPY بوده‌ایم.

برای تحلیل سریع داده‌های خرده فروشی، می‌توان داده‌های منتشر شده را با اجماع بازار سپس با محدوده‌های بالا و پایین (یعنی کمتری و بیشترین انتظارات بازار) سنجید تا متوجه شوید داده‌ها چقدر با اجماع فاصله دارند. در همین حال، به اعداد اصلاح شده برای ماه‌های قبل نگاه بیندازید تا ببینید آیا در همان جهتی که داده‌های ماه جاری منتشر شده است، اصلاح شده یا خیر.

اثرات داده‌های خرده فروشی می‌تواند یک واکنش سریع ایجاد کند، اما از آنجایی که این داده‌ها در معرض تجدید نظر و نوسان قابل توجهی هستند، بررسی میانگین متحرک ۳ ماهه نیز بسیار مفید است. بهترین راه  برای ایجاد یک میانگین متحرک، استفاده از داده‌های اصلاح شده است. بنابراین میانگین متحرک سه ماهه به جای یک ماه، دو ماه عقب می‌افتد اما دقیق‌تر خواهد بود.

در روز انتشار آمار خرده فروشی لازم است به سایر داده‌های منتشر شده نیز نگاهی بیندازید. معمولا داده‌های خرده فروشی در ایالات متحده همزمان با داده‌های تورمی منتشر می‌شوند. این مجموعه داده نیز مهم است و باید در تحلیل داده‌های خرده فروشی گنجانده شود. شما باید هر دو مجموعه داده‌ را با یکدیگر در نظر بگیرید تا بتوانید جهت درستی از بازار را تشخیص دهید. در صورتی که تناقضی میان دو مجموعه داده وجود داشته باشد، معمولا بازار جهت مشخصی را به خود نمی‌گیرد تا زمانی که مشخص شود کدام داده وزن بیشتری دارد. معمولا آماری که بیشترین تغییر را داشته باشد، جهت بازار را دیکته می‌کند.

داده‌های اصلاح شده معمولا نسبت به داده‌های ماه جاری مهم‌تر هستند. چرا که این داده‌ها نهایی بوده و به عنوان نماینده‌ای از آمار خرده فروشی پردازش شده در نظر گرفته می‌شوند. البته در ماه‌های بعد، نسخه‌های پیشرفته‌تری از آمار خرده فروشی باز هم منتشر می‌شوند که می‌توانند همچنان نوسان بالایی را نشان دهند اما نسبت به داده‌های تجدید نظر شده ارزش کمتری دارند.

اگر آمار خرده فروشی یک ماه کاهش داشته باشد اما آمار ماه قبل بازبینی مثبت قابل توجهی را نشان دهد، معمولا به جای کاهش، باید شاهد افزایش نرخ ارز باشیم. همچنین ممکن است این تفاوت‌ها یکدیگر را خنثی کنند. بنابراین تحلیل داده‌های خرده فروشی بسیار سخت است.

علل انحراف در داده‌های خرده فروشی

آمار خرده فروشی بر اساس قیمت واقعی دلار آمریکا محاسبه می‌شود. این بدان معنا است که وقتی قیمت کالاها کاهش می‌یابد، احتمالا آمار خرده فروشی نیز کاهش می‌یابد.

ممکن است در یک ماه کالای فروخته شده از نظر حجم بیشتر باشد، اما به خاطر کاهش قیمت‌ها شاهد کاهش آمار خرده فروشی باشیم. تغییرات در قیمت مواد غذایی و همچنین سایر کالاها می‌تواند به شدت بر داده‌ها تاثیر بگذارد. به عنوان مثال فرض کنید که تغییرات در قیمت چوب یا پنبه بر قیمت مبلمان یا لباس تاثیر بگذارد. برای بررسی این انحراف در داده‌های خرده فروشی و تعیین فعالیت واقعی در خرده فروشی، بررسی و ارزیابی شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI در کنار گزارش خرده فروشی مهم است.

پیامدهای تغییر در آمار خرده فروشی

دیدیم که آمار خرده فروشی نشانه هایی از سلامت عمومی یک اقتصاد و فشارهای تورمی احتمالی مربوطه را نشان می‌دهد. هر دو در سطح اقتصاد کلان بسیار مهم هستند و به بانک‌های مرکزی نشانه‌هایی برای تعیین جهت سیاست‌های پولی می‌دهند.

بدیهی است که بانک‌های مرکزی تنها با استفاده از آمار خرده فروشی در مورد سیاست‌های پولی تصمیم نمی‌گیرند اما بخش مهمی از تحلیل کلی وضعیت اقتصاد هستند.

 

شاخص خرده فروشی

پیامدهای تغییر در آمار خرده فروشی

سیاست‌های پولی احتمالا مهم‌ترین عاملی هستند که باعث تغییر در بازار فارکس می‌شوند. زیرا ارزهای دارای اقتصاد قوی و نرخ بهره بالا به احتمال زیاد در مقابل همتایان خود با نرخ بهره پایین افزایش می‌یابند. زمانی که داده‌های خرده فروشی به طور مداوم قوی باشد، نشانه‌ای از رشد اقتصاد به ما می‌دهد و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تورم همراه با رشد اقتصاد افزایش می‌یابند. داده‌های اشتغال نیز باید در حال بهبود باشد، زیرا کالاها باید قبل از فروش تولید شوند و این مساله منجر به افزایش اشتغال می‌شود.

خرده فروشی بخش مهمی از تصویر گسترده‌تر فعالیت‌های اقتصادی است، زیرا این معیار بخش مهمی از اقتصاد را اندازه‌گیری می‌کند. همانطور که گفته شد، در ایالات متحده ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی بخش مصرف است. بنایراین داده‌های خرده فروشی می‌تواند نشان دهنده رشد بخش مهمی از رشد اقتصادی باشد.

انعکاس فضای اقتصادی با عدد شاخص خرده فروشی

گزارش خرده فروشی به شما می گوید که چه میزان تقاضا برای کالاهای مصرفی وجود دارد.  این نرخ مهم است زیرا هزینه های مصرف کننده تقریبا 70٪ از کل تولید اقتصادی ایالات متحده را تشکیل می دهد. سه مولفه دیگر در محاسبه تولید ناخالص داخلی (GDP) هزینه های بخش تجاری ، هزینه های دولت و صادرات خالص است.

دفتر تجزیه و تحلیل اقتصادی گزارش تولید ناخالص داخلی را هر سه ماه یکبار در طول سال منتشر می کند.  اگر خرده فروشی هر ماه زیاد باشد ، احتمالاً گزارش تولید ناخالص داخلی نیز به همان میزان خوب خواهد بود. اما  تنها زمانی درست نخواهد بود که قیمت ها به دلیل تورم در حال افزایش هستند. گزارش خرده فروشی متناسب با تورم نیست. گزارش BEA  به اصطلاح  از تولید ناخالص داخلی واقعی استفاده می کند که خود را با تورم تعدیل نماید.

ارزش دارد که علاوه بر درصد تغییرات ماهانه، خرده فروشی سال به سال نیز بررسی شود. گزارش تولید ناخالص داخلی تخمینی برای یک سال ارائه می دهد.  نرخ رشد سالانه خرده فروشی، نشانه بهتری از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به شما ارائه می دهد.

دلار و خرده فروشی چگونه به هم مرتبط هستند؟

همانطور که گفته شد، حدود یک سوم فعالیت اقتصادی در ایالات متحده را خرده فروشی تشکیل می‌دهد. بنابراین اقتصاد ایالات متحده و دلار تا حد زیادی به خرده فروشی متکی هستند. هرچه اعداد خرده فروشی بالاتر باشد، افزایش نرخ بهره محتمل‌تر خواهد بود. بنابراین قدرت دلار افزایش پیدا می‌کند. با این حال، اگر آمار خرده فروشی بسیار افزایش پیدا کنند، ممکن است نشانه گرم شدن بیش از حد اقتصاد باشد که منجر به کاهش ارزش دلار خواهد شد.

از آنجایی که بسیاری از کالاهای ایالات متحده در خارج از کشور تولید می‌شوند، افزایش تقاضا برای کالاها نشان دهنده این است که ارز کشورهای تولید کننده این کالاها مورد تقاضا است، بنابراین ممکن است دلار در برابر این ارزها کاهش یابد.

سخن پایانی

معامله‌گران برای موفقیت در یک بازار مالی بسیار پرنوسان مانند فارکس، به همه ابزارها نیاز دارند تا به کمک آن بتوانند کسب سود کنند. البته مهارت‌های معامله‌گری نیز مهم هستند، اما به همان اندازه مطالعه عوامل بنیادین که بر بازارها تاثیر می‌گذارند، نیز مهم هستند. این عوامل به معامله‌گران کمک می‌کنند تا پویایی‌های بازار را درک کرده و از ورود به معاملات بد اجتناب کنند.

با این همه، اگرچه مطالعه داده‌هایی مانند خرده فروشی بسیار مهم هستند، اما نمی‌توان از آنها در خلا استفاده کرد. برای تحلیل این داده‌ها باید سایر عوامل مانند ریسک‌های ژئوپلیتیک و آمار مختلف از قبیل آمار تورم و تولید ناخالص داخلی را تحلیل کرد. بدون چنین رویکرد جامعی ممکن است در انجام معاملات با خطا مواجه شوید و این داده‌ها نه تنها ریسک شما را کاهش ندهند بلکه دچار اشتباه نیز بشوید.

استفاده از شاخص‌های مختلف مانند شاخص خرده فروشی یا Retailed Sales برای کسب سود بیشتر در معاملات فارکس لازم و واجب است. همینطور برای فرا گرفتن این شاخص‌ها باید آموزش درست دید. ما در آکادمی ماکروترید یوتوفارکس این شاخص‌ها را به شما آموزش می‌دهیم و در کنار این آموزش‌ها با سیگنال‌های روزانه و هفتگی حاشیه سود خوبی را برای شما فراهم می‌کنیم. به ما بپیوندید.

منبع: TheBalance

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

9 دیدگاه در “شاخص خرده فروشی یا Retail Sales چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟
  1. سمیه گفت:

    ممنون از شما بسیار عاالی بود❤️❤️❤️

  2. پریسا گفت:

    مقاله هاتون عالیه . ممنونم واقعا

  3. sara گفت:

    perfect

  4. Niax گفت:

    سلام,مطالبتون خیلی خوبه ممنون
    میشه خواهش کنم در مورد تاثیر شاخص خورده فروشی بر فارکس و قیمت دلار بیشتر توضیح بدید؟

    1. ممنونم از شما
      در همین متن اومده که خرده فروشی بر روی ارز چه تاثیری داره

  5. فرشید گفت:

    بسیار خوب…
    بعد از ماه‌ها جستجو در سایت‌ها و شبکه‌ها و کانال‌ها با اطمینال می‌شه گفت utofx یکی از بهترین‌هاست
    با تشکر

    1. ممنونم دوست عزیز

  6. علیرضا گفت:

    سلام ممنون ازسایت خوبتون امیدوارم هرجا هستین زندگی به کامتون باشه

    1. ممنون از شما

نظرات بسته شده است.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟