مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

گپ (Gap) چیست و چگونه به وسیله آن معامله کنیم؟

Gap گپ

گپ (Gap) یا شکاف قیمتی، یک ناپیوستگی در نمودار قیمت است که منجر به فاصله معنادار قیمتی در روز جدید، نسبت به موقعیت بسته شدن قیمت در روز گذشته می‌شود (این فاصله ممکن است در میان کندل‌های هر تایم فریم نیز وجود داشته باشد)، بدون آنکه هیچ معامله‌ای در آن بین رخ داده باشد. گپ را به راحتی می‌توان در نمودار تشخیص داد و زمانی ظاهر می‌شود که قیمت بسته شدن و باز شدن دو کندل همسایه مقارن نباشند. این عدم تقارن یک حفره یا فضای خالی در نمودار ایجاد می‌کند که به آن گپ گفته می‌شود.

در بازارهای نوسانی، معامله‌گران می‌توانند از جهش‌های قیمتی یک دارایی بهره ببرند، البته در صورتی که جهش‌های قیمتی فرصت معاملاتی را نیز برای ما فراهم کنند. شکاف قیمتی یا گپ زمانی رخ می‌دهد که قیمت یک سهام (یا هر ابزار مالی دیگر) حرکت سریعی به سمت پایین یا بالا داشته باشد، در حالی که در آن بین معامله‌ای صورت نگرفته یا حجم معاملات بسیار کم باشد که در نتیجه در نمودار قیمت، می‌توانید یک گپ قیمی ببینید. معامله‌گران می‌توانند این گپ‌ها را بر اساس انواع آن تحلیل کنند و از فرصت‌های معاملاتی به وجود آمده استفاده کنند. این مقاله به شما کمک می‌کند تا بهتر درک کنید چرا و چطور گپ‌های قیمتی رخ می‌دهند و شما به عنوان معامله‌گر چطور می‌توانید از این گپ‌ها استفاده کنید. بعضی از معامله‌گران از گپ به‌ عنوان یک استراتژی، کسب سود می‌کنند.

گپ

تصویر بالا یک مثال کلاسیک از گپ صعودی در نمودار یک ساعته جفت ارز EUR/USD است. دو فلش مشکی بسته شدن یک کندل و باز شدن کندل بعدی را نشان می‌دهند. مستطیل قرمز، اندازه گپ صعودی بین بسته شدن و باز شدن دو کندل را به تصویر می‌کشد.

گپ‌ها به دلایل تکینکال و فاندامنتال به وجود می‌آیند و معمولاً زمانی روی می‌دهند که انتشار اخبار سبب ایجاد تغییر فاندامنتال‌ در طی ساعات تعطیلی بازار و یا موجب تغییرات سریع قیمت لحظه‌ای می‌شوند، برای مثال انتشار خبری در مورد درآمدزایی‌ها (در بازار سهام) پس از ساعات کاری و یا شاخص NFP در بین ساعات کار بازار. اگر گزارش درآمدزایی شرکتی بهتر از پیش‌بینی‌ها اعلام شود، سهام آن شرکت ممکن است در روز بعد با گپ قیمتی رو به بالا باز شود. این بدین معنی است که قیمت سهام بالاتر از قیمتی که روز قبل بسته‌شده، باز می‌شود و در نتیجه گپی مثبت بین دو قیمت تشکیل می‌شود. در بازار فارکس خبرها و داده‌هایی وجود دارند که در موقع انتشارشان باعث می‌شوند که تفاوت قیمت خرید و فروش یا Bid و Ask (اسپرد) به حدی زیاد شود که شبیه به یک گپ دیده شود. در شرایط مشابه، در بازار سهام ممکن است سهمی یک سقف قیمتی را در یک سشن معاملاتی (زمان کار بازار مورد نظر) بشکند و در سشن معاملاتی بعد، در قیمتی بالاتر باز شود. در این شرایط نیز گپ رخ داده است.

انواع گپ

گپ‌ها را با توجه به خصوصیاتی که دارند و همچنین استفاده‌هایی که از آن‌ها در معاملات خود داریم، می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

1. گپ معمولی (Common Gap)

در کل رویداد مهمی پیش از گپ معمولی اتفاق نمی‌افتد و همانطور كه از نام آن مشخص است اين گپ مورد عجيب و غيرمعمولي نيست، اما مي‌تواند به كرات و بدون اينكه باعث حركت بيشتر قيمت در جهت خاصی شود، اتفاق بيافتد. این نوع گپ‌ها معمولا به دلایل طبیعی مثل تعطیلی بازار روی می‌دهند. گپ‌های معمولی در مقایسه با انواع دیگر گپ نسبتاً سریع‌تر، پر می‌شوند. این دسته از گپ‌ها را گپ‌های منطقه‌ای یا گپ‌های معاملاتی نیز می‌نامند که معمولاً با حجم متوسط معاملات همراه هستند. این گپ‌ها عموما در الگوهای قیمتی تشکیل نمی‌شوند، بلکه فقط محدوده‌ای را نشان می‌دهند که گپ در آن ایجاد شده‌ است.

گپ معمولی common gap2. گپ شکست (Breakaway Gaps)

گپ شکست زمانی رخ می‌دهد که قیمت از سطوح حمایت یا مقاومت عبور کند. زمانی که قیمت به وسیله گپ از یک روند رنج معاملاتی تثبیت شده عبور کند، به آن گپ شکست می‌گویند. گپ شکست همچنین می‌تواند در دیگر الگوهای نموداری از قبیل مثلث، مثلث جمع شونده، الگوی سر و شانه و… نیز روی دهد. از نشانه‌های دیگر گپ شکست این است که عموما حجم معاملات افزایش چشمگیری پیدا می‌کند که در نمودار زیر نیز قابل مشاهده است. در نواحی مهم معاملاتی، این گپ باعث یک بریک اوت معتبر می‌شود.

گپ شکست (Breakaway Gaps)

گپ شکست (Breakaway Gaps)

در بین همه گپ‌ها، گپ شکست به عنوان جذاب‌ترین گپ در نظر گرفته می‌شود. به این دلیل که معمولاً درست در ابتدای یک روند جدید بعد از یک حرکت شدید و قوی (impulsive) ظاهر می‌شود. در نتیجه، معامله‌گران می‌توانند از گپ شکست برای ورود زودهنگام به معامله بهره ببرند. بیایید نگاهی به گپ شکست در نمودار زیر بیاندازیم:

گپ شکست

اکنون به نمودار یک ساعته جفت ارز EUR/USD نگاه می‌کنید. خط آبی نشان دهنده روند صعودی قیمت است. مشاهده می‌کنید که پس از آخرین برخورد با خط روند، قیمت از خط روند که با رنگ آبی مشخص شده است، با گپ رد می‌شود. گپ شکست با فلش سیاه روی تصویر بالا نشان داده شده است. همانطور که می‌بینید، پس از گپ شکست، قیمت وارد یک روند نزولی می‌شود.

3. گپ ادامه دهنده یا فرار (Continuation Gaps)

گپ‌هاي ادامه دهنده در ميانه روند اتفاق مي‌افتند و نشان دهنده ادامه حركت هستند. اين گپ نشان مي‌دهد كه خريداران بيشتري در روند صعودی (فروشندگان بیشتری در روند نزولی) به بازار وارد شده و فشار صعودي (نزولی) بيشتري وارد مي‌كنند. گپ فرار یا ادامه دهنده معمولاً اشتیاق و هیجان زیاد سرمایه‌گذاران را به تصویر می‌کشد. این گپ دارای اندازه مشخصی نیست و تغییر قدرت بین خریداران و فروشندگان در بازار را نشان می‌دهد.

گپ ادامه دهنده می‌تواند به دلایل بی‌شماری شکل بگیرد، اما علت اصلی آن عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است. یکی از مثال‌هایی که روان‌شناسی در پشت پرده شکل‌گیری گپ ادامه دهنده را توضیح می‌دهد، مربوط به «معامله‌گران به دام افتاده» است، کسانی که مخالف جهت روند اصلی معامله کرده‌اند و زمانی که قیمت روند خود را حفظ کرده و با قدرت ادامه می‌دهد، به ‌طور گسترده معاملات خود را رها می‌کنند.

اگر روند صعودی باشد و قیمت به روند صعودی خود با قدرت ادامه دهد، ممکن است فروشندگان به سرعت از معاملات فروش خود خارج شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، فشار نزولی روی قیمت یک‌باره ناپدید می‌شود و باعث افزایش تقاضا در طرف خرید می‌شود و در نتیجه قیمت به سمت بالا گپ می‌سازد.

گپ ادامه دهنده یا فرار (Continuation Gaps)

گپ ادامه دهنده یا فرار (Continuation Gaps)

4. گپ خستگی (Exhaustion Gaps)

گپ خستگی معمولا در انتهای روندهای بزرگ رخ می‌دهد. به عبارت دیگر بعد از گپ خستگی، مسیر روند در نمودار تغییر می‌کند. در اين حالت قيمت گپ پاياني را در جهت روند ساخته که بسیار شبیه به گپ فرار است، اما با هم تفاوت‌هایی نیز دارند و سپس قيمت به سمت مخالف باز می‌گردد. به وسیله نشانه‌هایی می‌توان این گپ را تشخیص داد، مانند:

  • نمودار قیمت مدت‌ها است که در یک جهت حرکت کرده و از کف (سقف) خود فاصله زیادی گرفته‌ است.
  • عوامل خستگی در جهت روند نمودار مشاهده می‌شود (مانند واگرایی و…).
  • حجم معاملات به اندازه گپ فرار چشمگیر نمی‌باشد.
  • عموما گپ به‌وجود آمده در محدوده معاملاتی شکل می‌گیرد و هیچ حمایتی (مقاومتی) شکسته نمی‌شود و حتی معامله‌گران را در دام فالس بریک اوت گرفتار می‌کند.
گپ خستگی (Exhaustion Gaps)

گپ خستگی (Exhaustion Gaps)

گپ خستگی معمولاً زمانی ظاهر می‌شود که روند شروع به ایجاد واکنش‌های قیمتی پویا در یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه می‌کند. نوسان قیمت افزایش پیدا می‌کند و کندل‌های بزرگ در نمودار ظاهر می‌شوند. چندین حرکت شدید و قوی در قیمت رخ می‌دهد و ناگهان یک گپ در جهت روند ایجاد می‌شود.

گپ خستگی به ما هشدار می‌دهد که آخرین بازارسازان برای مشارکت در جهت روند، وارد بازار می‌شوند. در نهایت، دیگر کسی برای معامله در جهت روند باقی نمی‌ماند و قیمت مومنتوم خود را از دست می‌دهد و روند معکوس می‌شود.

تصویر زیر یک گپ خستگی و یک گپ ادامه‌ دهنده در نمودار را به شما نشان می‌دهد.

گپ خستگی

نمودار یک ساعته جفت ارز GBP/USD را مشاهده می‌کنید. نمودار قیمت با یک روند نزولی شروع می‌شود. خط قرمز روی نمودار نشان دهنده روند نزولی این جفت ارز است. می‌ببینید که سه حرکت آخر روند بسیار شدید و داینامیک هستند. در عین حال کندل‌ها نسبتا بزرگ هستند و سایه‌های بسیار بلندی دارند. این نشان می‌دهد که بسیاری از معامله‌گران در حال فروش هستند تا بتوانند در جهت روند سود کنند.

آخرین حرکت شدید نزولی که با سومین فلش آبی مشخص شده است، با یک گپ در جهت روند پایان می‌یابد. در عین حال، سه کف قیمتی در انتهای روند نسبتاً نزدیک به یکدیگر در یک محدوده قیمتی هستند. در نتیجه این گپ احتمالاً خسته شدن روند را نشان می‌دهد و ممکن است قیمت معکوس شود. بعد از این گپ، قیمت روند نزولی را می‌شکند و روند صعودی جدیدی را آغاز می‌کند.

خط سبز صعودی روی نمودار نشان دهنده روند جدید صعودی است. پس از اینکه قیمت برای بار دوم با خط روند برخورد می‌کند، به شکل یک کندل صعودی بسته می‌شود و سپس با گپ به سمت بالا حرکت می‌کند. این یک گپ ادامه دهنده است که بعد از روند صعودی تازه تاسیس ایجاد می‌شود. هنگامی که قیمت با خط روند سبز برخورد می‌کند و برمی‌گردد، سیگنال مهمی به فروشندگان است که می‌گوید احتمالاً این اصلاح اخیر قیمت ادامه نخواهد داشت.

در این حالت، فروشندگان که اکنون در جهت اشتباه روند گرفتار شده‌اند، معاملات فروش خود را رها می‌کنند، بنابراین تقاضا برای معاملات خرید به منظور محدود کردن ضرر افزایش می‌یابد. در همین حین خریداران جدید نیز هجوم می‌آورند و تقاضا برای معاملات خرید افزایش می‌یابد که در نتیجه یک گپ به سمت بالا ساخته می‌شود. همانطور که می‌بینید، با افزایش تقاضا، قیمت به حرکت صعودی خود ادامه می‌دهد و به سطوح بالاتر می‌رسد.

مثالی از شناسایی گپ

در این مثال نمودار مربوط به سهام آلفابت (گوگل) را داریم که یک گپ فرار را نشان می‌دهد. شاخص سهام آلفابت تا آوریل سال 2017 در حال افزایش بود، زمانی که ناگهان یک گپ فرار صورت گرفت و روند صعودی پیشین با قدرت بیشتری ادامه یافت.

سهام آلفابت

گپ ادامه‌دهنده یا فرار در نمودار سهام آلفابت

پرشدن یا نشدن گپ‌ها

منظور از پرشدن گپ این است که نمودار، به سطح قیمتی گپ تشکیل شده باز می‌گردد. دلایل متعددی برای پرشدن گپ‌ها وجود دارد، مانند: هیجانات غیرعقلانی، مقاومت یا حمایت مهم و الگوهای قیمتی. زمانی که گپ‌ها در همان روزی که رخ داده‌اند پر می‌شوند، اصطلاحا به آن Fading (Fade یک استراتژی معاملاتی خلاف جهت روند است که بسیار پرریسک است و معمولا توسط معامله‌گران باتجربه استفاده می‌شود) می‌گویند. برای مثال فرض کنید شرکتی گزارش خوبی از میزان سود در هر سهم (EPS یا Earning per Share) را برای یک فصل منتشر می‌کند و قیمت، گپ رو به بالایی ایجاد می‌کند. حال فرض کنید که در طول روز، معامله‌گران متوجه می‌شوند که نقاط دارای ابهامی در این گزارش وجود دارد یا اینکه اعداد اعلامی با انتظارات آن‌ها فاصله دارد. بنابراین شروع به فروش سهام می‌کنند. در نهایت، قیمت به عددی که در روز قبل بسته‌ شده است برمی‌گردد و گپ به وجود آمده پر می‌شود. بسیاری از معامله‌گران روزانه در روزهایی که گزارش درآمد فصلی شرکت‌ها منتشر می‌شود یا هیجانات در اوج خود به سر می‌برد از این استراتژی استفاده می‌کنند.

چطور گپ‌ها را معامله کنیم؟

راه‌های زیادی برای بهره‌بردن از گپ‌ها وجود دارند که بعضی از این استراتژی‌ها به نسبت بقیه شناخته‌شده‌تر نیز هستند. بعضی از معامله‌گران بعد از تشکیل گپ، اگر ببینند شرایط تکنیکالی یا فاندامنتالی مناسب است، وارد معامله می‌شوند. برای مثال، زمانی که گزارش درآمدزایی شرکتی خوب اعلام می‌شود، بعد از چند ساعت آن سهم را می‌خرند، به امید این‌ که سهم در روز بعد با گپ مثبت باز شود. معامله‌گران ممکن است در ابتدای حرکت قیمت، موقعیت‌هایی با نقدشوندگی بالا یا پایین را بخرند یا بفروشند، به امید این ‌که روند ادامه خواهد داشت. برای مثال ممکن است یک ارز را هنگامی که با سرعت زیاد گپ رو به بالایی تشکیل می‌دهد، نقدینگی در بازار کم است و همچنین مقاومت مهمی در سد راه قیمت قرار ندارد، بخرند.

بعضی از معامله‌گران از استراتژی Fade برای معامله گپ‌ها استفاده می‌کنند. این معامله‌گران زمانی که بالاترین یا پایین‌ترین قیمت را مشخص کردند (معمولا از طریق تحلیل تکنیکال این کار را انجام می‌دهند)، در جهت مخالف آن قیمت وارد معامله می‌شوند. برای مثال اگر سهمی به دلیل خبر مثبتی، گپ رو به بالایی تشکیل داد، معامله‌گران با تجربه، با وارد شدن به معامله فروش، گپ را fade می‌کنند. (به امید پرشدن گپ وارد معامله می‌شوند). در مرسوم‌ترین راه استفاده از گپ‌ها نیز معامله‌گران ممکن است بعد از این‌که گپ پر شد و قیمت به محدوده حمایتی (مقاومتی) رسید، وارد معامله خرید (فروش) شوند.

معامله بر اساس گپ

رسیدن قیمت به گپ تشکیل شده و حرکت در جهت قبلی

چند استراتژی معاملاتی براساس گپ‌ها

حالا که با انواع مختلف گپ‌ها آشنا شدید، به سراغ چند استراتژی معاملاتی برای معامله کردن گپ آخر هفته می‌رویم.

اولاً، هنگام معامله کردن براساس گپ، باید به یاد داشته باشید که قیمت ممکن است بلافاصله در جهت مورد نظر حرکت نکند. در بسیاری از موارد یک حرکت اصلاحی ظاهر می‌شود که بخشی از گپ یا کل آن را پر می‌کند. در مواردی حتی ممکن است گپ به شما یک سیگنال اشتباه بدهد. بنابراین در اینجا چند استراتژی معاملاتی براساس گپ را توضیح می‌دهیم که می‌توانند به شما در معامله‌گری کمک می‌کنند.

ست‌آپ معاملاتی گپ – پر کردن گپ و شکست در جهت خلاف گپ

پر کردن گپ و شکست در جهت خلاف گپ زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک گپ ایجاد می‌کند و سپس به عقب برمی‌گردد تا گپ را به طور کامل پر کند، اما به حرکت خود ادامه می‌دهد و از گپ نیز فراتر می‌رود. اگرچه گاهی اوقات قیمت قبل از از ادامه حرکت در جهت ساخته شدن گپ، نصف یا کل گپ را پر می‌کند. بنابراین شما باید به دقت حرکت قیمت را دنبال کنید تا ببینید قیمت کدام سمت گپ را می‌شکند و در آن مسیر حرکت می‌کند.

پر شدن گپ

در نمودار یک ساعته جفت ارز GBP/USD، شاهد یک گپ نزولی هستیم که در آغاز هفته معاملاتی جدید ایجاد شده است. سقف گپ را مشخص کرده‌ایم که قیمت بسته شدن کندل قبل از ایجاد گپ است. سپس کف گپ را علامت‌گذاری می‌کنیم که قیمت باز شدن کندل سازنده گپ است.

پس از ایجاد گپ می‌بینیم که پوند ارزش از دست رفته خود را باز می‌یابد، بنابراین می‌گوییم که در نمودار یک گپ پر شده داریم (فلش آبی). ناگهان، پولبک گپ باعث ایجاد یک شکست به سمت بالای گپ می‌شود. این شکست صعودی به ما این سیگنال را می‌دهد که قیمت ممکن است با وجود ساختن گپ نزولی در ابتدای هفته، وارد یک روند صعودی شود. به این ترتیب، سیگنال صعودی ورود در نمودار کجاست؟ زمانی که یک کندل بالاتر از سقف گپ بسته شد، باید  وارد معامله خرید شوید. همانطور که در تصویر نشان داده شده است حد ضرر شما باید زیر کندل سازنده گپ قرار بگیرد.

همانطور که می‌بینید، در جفت ارز GBP/USD قیمت پس از پر کردن گپ، یک شکست (Breakout) ایجاد می‌کند و سپس وارد یک روند صعودی قوی می‌شود.

ست‌آپ معاملاتی براساس گپ – پر کردن گپ و شکست در جهت گپ

حال بیایید به یک سناریوی دیگر نگاهی بیاندازیم. اغلب پس از ایجاد یک گپ، قیمت اقدام به پر کردن نصف گپ یا کل آن می‌کند، سپس قیمت معکوس می‌شود و یک سویینگ قیمتی درون گپ را در جهت گپ می‌شکند. این یک سیگنال قوی است که قیمت ممکن است حرکت در جهت گپ را از سر بگیرد. این یک سیگنال معاملاتی براساس گپ با احتمال موفقیت بالا است که می‌تواند به عنوان ورود زودهنگام به یک روند در حال ظهور استفاده شود.

پر شدن گپ

بیایید به یک مثال دیگر از گپ نگاهی بیاندازیم. این بار به سراغ نمودار یک ساعته USD/JPY می‌رویم. سقف و کف گپ با خطوط افقی سیاه رنگ روی نمودار مشخص شده‌اند. پس از ساخته شدن گپ، پر شدن آن نسبتاً سریع اتفاق می‌افتد (فلش آبی رنگ). توجه داشته باشید که قیمت تلاش‌های ناموفق زیادی برای شکستن سقف گپ کرده است. این بدان معناست که سقف گپ یک ناحیه مقاومتی نسبتاً قوی است.

پس از برخورد سوم با سقف گپ، قیمت برمی‌گردد و به سمت کف گپ می‌رود. می‌بینید که قیمت در تلاشی ناموفق سعی در عبور از کف گپ دارد. بعد از مدتی قیمت بار دیگر به سمت کف گپ حرکت می‌کند، اما این بار موفق می‌شود و با شکست کف به زیر آن می‌رود. قیمت با یک کندل در زیر کف گپ بسته می‌شود که تأیید کننده شکست است.

این شکست یک سیگنال معاملاتی نزولی براساس گپ را در نمودار ارائه می‌دهد. به این ترتیب، یک فرصت معاملاتی فروش در اینجا وجود دارد. کندل شکست باید برای باز کردن معامله در جهت شکست استفاده شود که این بار در جهت گپ است نه خلاف آن.

حد ضرر باید بالای آخرین سقف قیمتی قرار بگیرد. برخی معامله‌گران ممکن است ترجیح دهند حد ضرر را در بالای سقف گپ قرار دهند، با این حال، در این مثال از آنجایی که ما یک سقف قیمتی پایین‌تر داریم، توصیه می‌شود این نقطه برای گذاشتن حد ضرر استفاده شود. این محدوده نسبت ریسک به پاداش بهتری را برای معامله ارائه می‌دهد.

هر محدوده‌ای را که برای قرار دادن حد ضرر انتخاب می‌کنید، باید همیشه از چند قانون ساده پرایس اکشن پیروی کنید تا بتوانید بهترین نقطه را برای قرار دادن حد ضرر پیدا کنید. پس از اینکه کف گپ شکسته می‌شود، قیمت طبق انتظارات وارد یک روند نزولی قوی می‌شود.

ابزارهای پرایس اکشن برای معامله براساس گپ

مانند هر استراتژی دیگری، استراتژی براساس گپ هم نیازمند مدیریت صحیح معامله و مهارت‌های برداشت سود است. یکی از بهترین راه‌ها برای بستن موقعیت معاملاتی گپ، استفاده از سرنخ‌های پرایس اکشن است.

هنگامی که قیمت شروع به حرکت به نفع شما کرد، باید حرکت قیمت را در سطوح مهم بررسی کنید تا یک نقطه خروج مناسب پیدا کنید. همچنین، اگر ترند توسط یک خط روند مهار و حمایت شد، می‌توانید زمانی که یک کندل خارج از خط روند بسته شد، معامله خود را ببندید.

هنگام معامله براساس گپ‌ها، توجه به الگوهای کندلی بسیار مهم است، زیرا آنها می‌توانند سرنخ‌های ارزشمندی را در مورد رفتارهای قیمت ارائه دهند که می‌توان از آنها برای بستن معامله گپ استفاده کرد. برخی از الگوهای کندلی قابل اعتماد که باید به آنها توجه کرد عبارتند از الگوی پوشاننده (Engulfing) و چکش (Hammer) یا ستاره دنباله‌دار (Shooting Star) که گاهی به این دو پین‌بار (Pin Bar) نیز گفته می‌شود. گاهی اوقات متوجه خواهید شد که گپ در ساختار یک الگوی کلاسیک رخ می‌دهد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، استفاده از چند تایم فریم و رفتن به تایم فریم پایین‌تر می‌تواند به شما کمک کند. با این روش می‌توانید تصویر واضح‌تری از الگو به دست آورید و معامله خود را بهتر مدیریت کنید.

یکی دیگر از ابزارهای مفید پرایس اکشن برای مدیریت معاملات گپ، پیوت‌های روزانه (daily pivot points) هستند. از آنجایی که قیمت به نفع شما در حال حرکت است، به واکنش قیمت با پیوت‌ روزانه، به ویژه در اولین برخورد با تراز (پیوت) و سطوح حمایتی و مقاومتی اول توجه زیادی داشته باشید. اگر قیمت یک تراز را در جهت معامله شما شکست، بهتر است معامله را تا زمانی که به سویینگ مهم بعدی یا یک تراز دیگر برسد، باز نگه دارید. با این حال، اگر قیمت به شدت به یک تراز واکنش نشان داد و برگشت، شاید بهتر است که از معامله خود خارج شوید و سود خود را برداشت کنید.

حد ضرر متحرک

حد ضرر متحرک را می‌توان به طور خودکار همراه با حرکت قیمت در جهت معامله در یک فاصله از پیش تعیین شده قرار داد.

اگر قیمت بتواند یک سطح کلیدی مهم را در جهت معامله بشکند، همانطور که در نمودار تایم فریم بالاتر مثل روزانه مشهود است، بهتر است برای تضمین سود خود از حد ضرر متحرک استفاده کنید، اینگونه اگر قیمت یک موج جدید را آغاز کرد، می‌توانید سود بیشتری کسب کنید. با انجام این کار، راه خروج شما از معامله فعال شدن حد ضرر خواهد بود و تا زمانی که قیمت به حد ضرر متحرک نرسد، معامله باز خواهد ماند.

نکات کلیدی استفاده از گپ‌ها

  • زمانی که قیمت شروع به پر کردن گپ می‌کند، چون در آن بین حمایت یا مقاومتی وجود ندارد، معمولا بدون توقف گپ پر می‌شود.
  • درست تشخیص دادن نوع گپ بسیار مهم است و می‌تواند از این‌ که شما وارد معامله اشتباهی شوید، جلوگیری کند. مثلا گپ‌های خستگی و گپ‌های ادامه دهنده سیگنال‌هایی خلاف جهت یکدیگر به ما ارائه می‌دهند، پس مطمئن شوید نوع گپ را درست تشخیص داده‌اید.
  • معامله‌گران خرد معمولا اسیر هیجانات می‌شوند، اما معامله‌گران باتجربه و افرادی که برای موسسات بزرگ معامله می‌کنند، اسیر این هیجانات نمی‌شوند. مراقب باشید و صبر کنید تا قیمت به محدوده دلخواه شما برسد.
  • حتما حجم معاملات را زیرنظر داشته‌ باشید. حجم معاملات بالا می‌تواند نشانه گپ‌های ادامه دهنده و حجم معاملات پایین معمولا نشانه‌ گپ‌های خستگی است.

در خاتمه

افرادی که در مورد دلایل به وجود آمدن گپ‌ها مطالعه می‌کنند و می‌توانند نوع گپ را به خوبی تشخیص دهند، خواهند توانست با درصد موفقیت بیشتری گپ‌ها را معامله کنند. البته همیشه احتمال این‌که معامله طبق پیش‌بینی شما حرکت نکند، وجود دارد. می‌توانید با زیر نظر گرفتن حجم معاملات از این اتفاق جلوگیری کنید. اگر دیدید مقاومتی بر سر راه قیمت وجود دارد که حتی حجم معاملات بالا هم نتوانسته آن را بشکن و این مقاومت از پر شدن گپ جلوگیری می‌کند، در این صورت محدوده معاملاتی‌تان را باید دوباره بررسی کنید و اگر مطمئن نیستید که محدوده را درست تشخیص داده‌اید، وارد معامله نشوید. در قدم بعد، مطمئن شوید که افزایش قیمت پایان یافته ‌است. هیجانات غیرعقلانی الزاما سریعا توسط بازار اصلاح نمی‌شوند. گاهی اوقات ممکن است سهامی برای مدت طولانی، به دلیل شایعه‌های که در مورد شرکت وجود دارد بیشتر از ارزشش معامله شود، بدون این‌ که اصلاح قیمتی در آن صورت گیرد. قبل از این‌ که وارد معامله شوید مطمئن شوید که حجم معاملات رو به کاهش است. نکته آخر این‌ که همیشه از حدضرر در معاملاتتان استفاده کنید. بهترین محدوده برای قراردادن حدضرر چند واحد پایین‌تر از سطوح حمایتی یا چند واحد بالاتر از محدوده‌های مقاومتی مهم است. البته می‌توانید برای حدضرر خود درصد نیز مشخص کنید، مثلا 3% سرمایه‌تان را به عنوان حدضرر در نظر بگیرید.

 

منبع: Investopedia – forextraininggroup

برای پیگیری دقیق وضعیت سنتیمنت بازارهای مالی، اخبار روز و فوری فارکس به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید

بیشتر بخوانید:

معرفی الگوهای قیمتی تحلیل تکنیکال

پنج الگوی قدرتمند کندل استیک

 
اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟