مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

شاخص PMI تولیدی چیست و چه تاثیری بر بازار فارکس دارد؟

PMI تولیدی (Manufacturing PMI) چیست؟

شاخص مدیران خرید تولیدی یا PMI تولیدی (Manufacturing PMI)، یک شاخص برجسته و پیشرو در اقتصاد کلان است که برای پیش‌بینی وضعیت رونق و یا رکود بخش تولیدی اقتصاد استفاده می‌شود. این شاخص کاربردهای متنوعی برای سرمایه‌گذاران، اقتصاددانان و معامله‌گران دارد. به وسیله شاخص‌های PMI می‌توان تخمین خوبی از شاخص‌ تولید ناخالص داخلی، وضعیت اشتغال و تورم در آینده به دست آورد. از این رو، درک شاخص PMI تولیدی و آنالیز درست آن می‌تواند به شما در درک وضعیت اقتصاد یک کشور کمک شایانی بکند.

شاخص مدیران خرید توسط چند موسسه و برای چندین کشور اعلام می‌شود و برای هر اقتصاد، اندکی تفاوت در اندازه‌گیری و پارامترها وجود دارد اما مقیاس نتیجه برای همه آن‌ها یکسان تفسیر می‌شود. شاخص مدیران خرید بخش تولید ISM یک نظرسنجی از حدود ۴۰۰ تولیدکننده بزرگ ایالات متحده آمریکا است.

در اینجا کلمه تولیدی (Manufacturing) حاکی از آن است که این آمار، صنایعی را در برمی‌گیرد که کالاهای فیزیکی تولید می‌کنند. خدمات دیگری که در قبال آن هزینه پرداخت می‌کنید مانند رستوران‌ها، هتل‌ها و یا حتی هزینه نظافت‌چی منزلتان در گروه شاخص مدیران خرید بخش خدمات قرار می‌گیرند که متفاوت با این شاخص است.

مدیران خرید در یک شرکت، کارمندانی از همان شرکت هستند که امور مرتبط با تهیه مواد اولیه و خرید کالاها را به عهده دارند. به عنوان مثال، مدیر خرید یک شرکت تولید کننده خودرو، وظیفه تهیه ابزارآلات و مواد اولیه با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از بازار را بر عهده دارد. از این نظر یک مدیر خرید، همواره می‌تواند ایده خوبی از آنچه شرکت به آن نیاز دارد را داشته باشد. او می‌داند که در چه دوره‌ زمانی این نیاز شکل می‌گیرد و حتی افزایش یا کاهش آن را نیز ارزیابی می‌کند.

سیگنال فارکس و طلا

PMI تولیدی (Manufacturing PMI) چگونه محاسبه می‌شود؟

PMI تولیدی (Manufacturing PMI)، نتیجه مجموعه‌ای از پاسخ‌های یک نظرسنجی است که توسط مدیران خرید ۳۰۰ غول تولیدی ایالات متحده آمریکا تکمیل می‌شود. سوالاتی که در این نظرسنجی مطرح می‌شود مربوط به تغییرات ماهانه در سفارشات جدید و سفارشات تحویل‌داده شده، وضعیت تولید، میزان اشتغال و موجودی انبارها است که در جدول زیر نشان داده شده است:

شاخص pmi

محاسبه pmi تولیدی

  • درصد وزن هر بخش از شاخص PMI در جدول بالا طبق موسسه IHS Markit است ولی شاخص PMI که توسط موسسه ISM منتشر می‌شود دارای وزن مساوی (20%) برای هر 5 قسمت درج شده در جدول است.

هنگامی که تمام این پنج مؤلفه در کنار یکدیگر قرا می‌گیرند، PMI بخش تولید را تشکیل می‌دهند. این پنج مولفه می‌تواند برای جمع‌بندی درمورد وضعیت رشد و یا نزول فعالیت‌های تجاری و اقتصادی یک شرکت کافی باشد.

عدد PMI تولیدی در محدود ۰ تا ۱۰۰ منتشر می‌شود. عدد بالای ۵۰ نشان دهنده گسترش فعالیت در بخش تولید است و رونق را نشان می‌دهد در حالیکه وقتی عدد منتشر شده در زیر ۵۰ قرار می‌گیرد، نشان از وضعیت رکودی و انقباض فعالیت‌های آن اقتصاد را دارد. عدد ۵۰ که مرز بین این دو ناحیه است، نشان‌دهنده عدم تغییر فعالیت‌ها نسبت به ماه گذشته است.

منابع انتشار گزارش اقتصادی PMI

در ایالات متحده، موسسه مدیریت تامین که به اختصار ISM نامیده می‌شود، هرماه شاخص مدیران خرید تولید را منتشر می‌کند.

این شرکت در سال ۱۹۱۵ تأسیس شد و یکی از بزرگترین سازمان‌های غیرانتفاعی در حوزه خود است. اعضای کمیته بررسی مشاغل (BSC) موسسه ISM، هر ماه پرسشنامه‌ای را دریافت می‌کنند که در آن، از آنها خواسته شده است که میزان تغییرات ماهیانه هر شاخص را برآورد کنند.

موسسه ISM در اولین روز کاری هر ماه، PMI تولیدی خود را منتشر می‌کند. سابقه‌ی انتشار داده‌های مربوط به بخش تولید به سال ۱۹۴۷ بازمی‌گردد.

شرکت های دیگری نیز وجود دارند که داده‌های PMI را منتشر می‌کنند. گروه IHS Markit یکی از این شرکت‌هاست که این آمار را برای شرکت‌های خارج از ایالات متحده نیز منتشر می‌کنند. اما در ایالات متحده، PMI موسسه ISM همچنان محبوب‌ترین و قابل استنادترین آمار است.

گزارش شاخص PMI کشورهای مختلف را در تقویم اقتصادی فارکس می‌توانید مشاهده کنید.

چگونه می‌توان از PMI تولیدی برای تحلیل استفاده کرد؟

داده های PMI تولیدی موسسه ISM  از سال 1947 منتشر می‌شود، به همین دلیل است که این داده‌ها از اطمینان و نفوذ بالایی در تخمین شاخص‌های اقتصادی دیگر مانند تولید ناخالص داخلی، تورم، اشتغال و غیره برخوردار هستند.

بخش تولید کالاها در ایالات متحده، حدود ۲۰٪ از شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می‌دهد، از این رو PMI تولیدی یک شاخص اقتصادی قابل توجه در این زمینه است. بخش تولید، اصلی‌ترین بخشی است که فعالیت های اقتصادی درون کشور را هدایت می کند. بنابراین بر سایر صنایع وابسته مانند حمل و نقل، نیروی کار و غیره تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: ارتباط میان PMI و GDP چگونه است؟

همبستگی تاریخی بین تولید ناخالص داخلی واقعی (با احتساب تاثیر تورم) و داده های تولیدی ISM حدود ۸۵٪ است که بسیار عدد قابل توجهی است. مزیت اصلی مطالعه  PMI تولیدی این است که این شاخص، یک شاخص اقتصادی پیشرو است. این جمله به این معنا است که با کمک این داده، می‌توان تولید ناخالص داخلی واقعی را زودتر پیش‌بینی کرد و آن را مبنای تحلیل خود از انتظارات بازار قرار داد. به همین دلیل است که این شاخص به طور گسترده ازسوی سرمایه‌گذاران رصد می‌شود.

تراز عددی ۸۰ و بالاتر برای PMI، از نظر تاریخی با با رشد متوسط ​​۳٪ در تولید ناخالص داخلی واقعی برابری می‌کند. نمره ۷۰ الی ۸۰ با نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ۰ تا ۲٪ و در نهایت نمره ۵۵ الی ۷۰ با نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی بین ۰ تا ۳-٪ ارتباط دارد. از این رو، عدد بالای ۵۰ برای این شاخص، نشان دهنده رشد متوسط کل اقتصاد است و عدد پایین تر از 50، نشانگر انقباض و رکود احتمالی در وضعیت اقتصاد است.

تامین‌کنندگان می‌توانند با استفاده از داده‌های PMI تولیدی در بخش‌های مختلف،  قیمت‌های خود را با بازار تنظیم کنند. به عنوان مثال، اگر PMI شرکت‌های تولیدکننده غلات انبساط و رونق را نشان دهند، تأمین‌کنندگان محصولات می‌توانند قیمت‌های خود را به سطح بالاتری ارتقا دهند تا با تقاضای افزایش یافته مطابقت پیدا کنند. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که گاهی افزایش قیمت‌ها نیز می‌تواند به عنوان یک محرک تورمی، این شاخص را به سمت بالا هدایت کند.

در ادامه یک تصویر از PMI بخش تولید ارائه شده است که بر روی آن نمودار نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی به صورت یک خط آبی رنگ نمایان است، در تصویر زیر به وضوح می‌توان رابطه مستقیم موجود بین هر دو شاخص‌ را مشاهده‌ کرد. این موضوع اهمیت شاخص پیشروی PMI را در تحلیل فاندامنتال بیان می‌کند.

ism manufacturing pmi چیست

چگونه می‌توان از PMI تولیدی برای تحلیل استفاده کرد؟

تأثیر شاخص Manufacturing PMI بر قدرت ارزها

از آنجا که ایالات متحده را به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان می‌شناسند، وضعیت تولید ناخالص داخلی ایالات متحده نمایانگر روند تولید ناخالص داخلی جهانی است. از این نظر، توجه به PMI تولیدی و آنالیز درست آن به ما سرنخ‌های خوبی از سمت و سوی اقتصاد ایالات متحده و جهت نسبی سایر اقتصادها در بخش تولید و صنعت ارائه می‌دهد. به وسیله تحلیل این داده‌های اقتصادی می‌توانیم جهت حرکت آینده ارزها را نیز تخمین بزنیم و در جهت آن معامله داشته باشیم.

هرچه عدد اعلامی از ۵۰ بیشتر و به ۱۰۰ نزدیکتر باشد، برای اقتصاد و در نتیجه برای ارز آن کشور بهتر است. این رونق می‌تواند سلامت اقتصاد را به نمایش بگذارد و در آینده، بانک‌ مرکزی را مجاب کند که به سمت سیاست های انقباضی و افزایش نرخ‌های بهره حرکت کند.

البته بانک‌های مرکزی به وسیله روند یک شاخص اقتصادی به سمت سیاست‌های انقباضی یا انبساطی متمایل نمی‌شوند و در این تصمیمات، روند کلی اقتصاد را در نظر می‌گیرند. این انتظارات ایجاد شده نسبت به حرکت آینده بانک‌های مرکزی است که باعث افزایش یا کاهش قدرت ارز کشورها بعد از اعلام شاخص‌های اقتصادی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اثر جهت‌گیری‌های سیاست پولی بر فارکس چگونه است؟

تأثیر انتشار خبر PMI تولیدی در نمودارهای قیمت

شاخص مدیران خرید (PMI) بخش تولید برای صنایع تولیدی و روند فعالیت کارخانجات، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که این شاخص، میزان رشد یا نزول این بخش را محاسبه می‌کند. این شاخص تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر اقتصاد دارد. اما در مورد ارز، این شاخص باعث نوسانات شدید در ارز نمی‌شود، اما در طی انتشار آمار این شاخص، شاهد ایجاد برخی حرکت‌ها در جفت ارزهای وابسته به آن ارز هستیم.

در اینجا، ما آخرین PMI تولیدی ژاپن را که در ماه مارس منتشر شد، تجزیه و تحلیل خواهیم کرد. تصویر زیر داده PMI قبلی و واقعی را نشان می دهد، جایی که ما شاهد افزایش PMI نسبت به ماه قبل هستیم. افزایش نرخ PMI نسبت به گزارش قبلی، منجر به صعود ارز می‌شود درحالیکه اگر PMI نسبت به گزارش گذشته خود پایین‌تر منتشر شود، منجر به کاهش ارز آن کشور می‌شود.

استراتژی‌های مختلفی برای معامله بر اساس این شاخص وجود دارد. گاهی اوقات معامله‌گران بر اساس عدد اعلامی و افزایش یا کاهش آن نسبت به گذشته و یا انتظارات بازار، وارد معامله می‌شوند. معامله گران محتاط‌تر، روند قبلی را نیز در نظر می‌گیرند و در صورت یکسان بودن روند قبلی با جهت حرکت شاخص، وارد پوزیشن می‌شوند. برخی از معامله گران محدوده ۵۰ و گذرکردن از آن را مبنای معامله خود قرار می‌دهند.

به طور مثال فرض کنید، شاخص برای یک کشور چند ماهی در زیر محدوده ۵۰ اعلام شده‌است و در ماه جدید، عددی بالاتر از محدوده ۵۰ را به نمایش گذاشته است. این حرکت از محدوده رکود به رونق، معامله گران بسیاری را مجاب به گرفتن پوزیشن می‌کند. یکی دیگر از استراتژی‌ها، معامله کردن در زمان‌هایی است که شاخص رکورد جدیدی در محدوده رونق و یا رکود زده است و معامله گران به دنبال ادامه تاثیر آن بر روند قدرت ارز هستند.

ذکر این نکته حیاتی است که برای استفاده از این شاخص‌ در معاملات خود، باید تجربه کافی را داشته و نسبت به تاثیر این شاخص در هر اقتصاد به صورت جداگانه مطالعاتی را داشته باشید. به طور مثال تاثیر PMI بخش تولید (Manufacturing PMI) در کشور آلمان که کشوری صنعتی است، نسبت به کشور‌های دیگر ناحیه اروپا از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای استفاده بهینه از این شاخص، بهتر است آن را به تنهایی مبنای معامله خود قرار ندهید و از آن در کنار دیگر پارامتر های تحلیلی خود، استفاده کنید.

چارت AUD/JPY | قبل از انتشار PMI:

چارت AUD/JPY | قبل از انتشار PMI

انتشار خبر PMI تولیدی چه تاثیری در نمودارهای قیمت دارد؟

ما تحلیل خود را با جفت ارز AUD/JPY آغاز می‌کنیم. همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید‌، بازار در یک روند صعودی قرار دارد و به سمت تضعیف ین ژاپن پیش می‌رود. یکی از دلایل این است که بازار منتظر یک داده PMI پایین است و باعث می‌شود جفت ارز به سمت بالاتر حرکت کند. تنها در صورتی که داده‌های PMI ژاپن  بسیار مثبت باشد، می‌توان وارد معامله فروش شد؛ چرا که این تغییر می‌تواند منجر به افزایش قدرت ین ژاپن شود. با این حال، اگر داده‌ها منفی منتشر شوند، در صورت وجود نشانه‌های دیگر، می‌توان به فکر اصلاح و یا تغییر روند بود.

چارت AUD/JPY | پس از انتشار PMI:

چارت AUD/JPY | پس از انتشار PMI

انتشار خبر PMI تولیدی چه تاثیری در نمودارهای قیمت دارد؟

پس از انتشار آمار PMI، ناگهان شاهد افزایش نوسانات صعودی بودیم چرا که آمار برای اقتصاد ژاپن منفی بودند. از آنجا که این آمار ناامید کننده بود، معامله‌گران همچنان به فروش ین ژاپن ادامه داده و قیمت را به سمت بالاتر حرکت دادند. کندل قوی صعودی نشان داده‌شده در تصویر، تأثیر داده‌های PMI بر جفت ارز را نشان می‌دهد. از نظر معامله‌گری، بلافاصله پس از انتشار این خبر، نمی‌توان برای «خرید» وارد بازار شد. با انجام این کار، شما در حال تعقیب بازار هستید که این مغایر با اصول مدیریت ریسک است.

چارت NZD / JPY | قبل از انتشار PMI:

چارت NZD / JPY | قبل از انتشار PMI

انتشار خبر PMI تولیدی چه تاثیری در نمودارهای قیمت دارد؟

چارت NZD / JPY | پس از انتشار PMI:

چارت NZD / JPY | پس از انتشار PMI:

انتشار خبر PMI تولیدی چه تاثیری در نمودارهای قیمت دارد؟

تصاویر فوق نشان دهنده وضعیت جفت ارز NZD/JPY است که مجدداً در یک روند صعودی قوی قرار دارد. البته این حرکت صعودی به اندازه جفت ارزی AUD/JPY قدرتمند نیست. درست قبل از اعلام خبر، به نظر می‌رسد قیمت در منطقه “مقاومت” قرار گرفته است، به این معنی که اگر داده‌های PMI برای اقتصاد منفی باشد‌، ما می‌توانیم یک شکست و حرکتی صعودی را مشاهده کنیم و اگر داده ها مثبت باشند، می‌توان انتظار یک برگشت کوتاه مدت را داشته باشیم.

پس از انتشار اعداد PMI، نوسانات در سمت صعودی خود ادامه پیدا می‌کند و یک کندل صعودی ایجاد می‌شود. در ادامه می‌توان دید که این حرکت صعودی، با سوخت جدیدی که از شاخص PMI به دست آورد، ادامه پیدا کرده‌است.

چارت USD/JPY | قبل از انتشار PMI:

چارت USD/JPY | قبل از انتشار PMI

تأثیر انتشار خبر PMI تولیدی در نمودارهای قیمت

چارت USD/JPY | پس از انتشار PMI:

چارت USD/JPY | پس از انتشار PMI

تأثیر انتشار خبر PMI تولیدی در نمودارهای قیمت

به نظر می‌رسد در جفت ارز USD/JPY، مشخصات نمودار با جفت ارزهای قبلی متفاوت است. در اینجا، روند صعودی نمودار اندکی متزلزل شده است و جفت ارز به سمت پایین متمایل شده است. بعد از اعلام داده‌های PMI، عموما نوسانات در هر دو سمت بازار دیده می‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود که اسیر نوسانات لحظه‌ای نشوید..

پس از انتشار داده، بازار اندکی صعود می‌کند که این نشان دهنده تاثیر اندک این شاخص بر روی نوسانات جفت ارز است. اگرچه داده PMI تولیدی (Manufacturing PMI) برای اقتصاد ژاپن منفی بود، اما نتوانست قیمت USD/JPY را به‌ مانند سایر جفت ارزها بالا ببرد، زیرا تأثیر این داده بر روی جفت ارز یاد شده، بسیار کمتر بوده‌است و شاید دلایل مهمتری برای حرکت این جفت ارز در بازار وجود داشته است. بنابراین، افزایش ناچیز قیمت می‌تواند به عنوان فرصتی برای پیوستن به روند نزولی باشد.

تاثیر شاخص PMI بر بازار فارکس

شاخص PMI یک شاخص آینده نگر است. به این معنا که پیش از افزایش تورم یا رشد اقتصادی یا بروز رکود، نشانه‌هایی از این رخدادها را به سیاست‌گذاران اقتصادی و سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند. به همین خاطر از نزدیک توسط سرمایه‌گذاران، فعالین اقتصادی و سیاست‌گذاران رصد می‌شود.

در صورتی که هرکدام از مولفه‌های این شاخص کاهش جدی را تجربه کنند، سیگنال خاصی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود و آن‌ها را از اقدامات بعدی بانک مرکزی آگاه می‌کند. به عنوان مثال، اگر مولفه اشتغال کاهش جدی داشته باشد، به آن معنا است که بیکاری در حال افزایش است بنابراین سرمایه‌گذاران انتظار خواهند داشت به زودی آمار اشتغال و بیکاری بدتر شده و اقتصاد به سمت رکود حرکت کند.

به همین ترتیب اگر مولفه قیمت افزایش شدید پیدا کند، انتظار سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی به سمت افزایش تورم و احتمالا افزایش نرخ بهره حرکت خواهد کرد. به همین خاطر مهم است که داده‌های PMI از نزدیک دنبال شود. چرا که این داده‌ها اطلاعات مهمی در مورد روند تصمیم‌گیری بانک مرکزی و همینطور روند کلی اقتصاد به آنها می‌دهد.

تاثیر شاخص pmi بر طلا و دلار و بیت کوین

همانطور که گفته شد، شاخص PMI یک شاخص آینده‌نگر است. بنابراین اگرچه به ما دید خوبی نسبت به آینده می‌دهد اما نمی‌تواند تصمیمات سیاستی آتی بانک مرکزی را تغییر دهد. بنابراین هر تاثیری که این شاخص بر دارایی‌های دیگر می‌گذارد، نسبتا موقتی خواهد بود مگر داده‌های PMI خود را در داده‌هایی مانند اشتغال و تورم نشان دهد. بنابراین به هنگام معامله بر اساس این داده‌ها به چنین موضوعی توجه کنید.

همچنین توجه کنید که داده‌های PMI خدماتی نسبتا مهم‌تر از داده‌های تولیدی هستند چرا که حجم زیادی از اشتغال در بخش خدمات متمرکز شده است و همچنین تورم بر بخش خدمات تاثیر بیشتر و چسبنده‌تری می‌گذارد. چرا که تورم متاثر از واردات می‌تواند کاهش یابد اما نیروی خدماتی را نمی‌توان از خارج کشور وارد کرد.

اگر شاخص کلی PMI زیر ۵۰ باشد، یک سیگنال رکود است. این سیگنال به ما می‌گوید که ممکن است اقتصاد وارد رکود شود. رکود اقتصادی به معنای کاهش نرخ بهره و سیاست‌های انبساطی است که منجر به کاهش ارزش دلار و افزایش ارزش طلا می‌شود. همچنین اگر بیتکوین را یک دارایی سرمایه‌ای در نظر بگیریم که با افزایش جریان سرمایه‌، افزایش می‌یابد، بنابراین باید قیمت بیت کوین نیز افزایش پیدا کند.

در صورتی که شاخص کلی PMI بالای ۵۰ باشد، سیگنال رشد اقتصادی است که احتمال افزایش نرخ بهره را افزایش می‌دهد. این اقدام باعث افزایش ارزش دلار، کاهش ارزش طلا و بیت کوین خواهد شد.

شاخص PMI چهار مولفه مهم دارد که عبارت‌اند از اشتغال، فعالیت کسب و کار، قیمت‌ها و سفارشات جدید. معمولا این چهار مولفه سیگنال های متضادی نشان می‌دهند. به عنوان مثال ممکن است در دوره‌ای اشتغال کاهش یابد اما فعالیت کسب و کارها و سفارشات جدید افزایش پیدا کند. در صورتی که بانک مرکزی اعلام کند که بر روی بهبود بازارکار و افزایش اشتغال تمرکز می‌کند، چنین آماری می‌تواند سیگنال کاهش نرخ بهره را صادر کند. حتی اگر PMI کلی بالای ۵۰ باشد.

به همین خاطر تحلیل مولفه‌های PMI می‌تواند مهم‌تر از داده کلی باشد.

سوالات متداول

شاخص PMI چیست؟

شاخص PMI یا شاخص مدیران خرید (Purchasing Managers’ Index) یکی از مهم‌ترین داده‌های اقتصادی است که مسیر اصلی اقتصاد را در بخش‌های تولیدی و خدماتی مشخص می‎‌کند. این داده به طور خلاصه نشان می‌دهد که آیا شرایط بازار، همانطور که توسط مدیران خرید مشاهده می‌شود، در حال انبساط، ثبات یا انقباض است.

شاخص PMI شاخصی پیش‌رو است که پیش‌بینی کننده رکود یا تورم در اقتصاد است. در صورتی که PMI بالا اعلام شود، احتمال تورم و افزایش نرخ بهره را نشان می‌دهد و در صورتی که PMI پایین اعلام شود، پیش‌بینی کننده رکود یا کاهش نرخ بهره خواه بود. بنابراین اگر PMI بالا اعلام شود، انتظار داریم نرخ ارز افزایش یابد و اگر پایین اعلام شود، انتظار داریم نرخ ارز کاهش یابد. با این حال، مولفه‌های شاخص نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید هنگام تحلیل این داده‌ها به مولفه‌های آن نیز توجه ویژه کرد.

شاخص PMI نشان دهنده روند آتی اقتصاد است و معامله‌گران در بازار فارکس می‌توانند از این شاخص برای پیش‌بینی روندهای اقتصادی و همچنین اقدامات آتی بانک مرکزی استفاده کنند. اگر شاخص PMI بالای ۵۰ اعلام شود، نشان دهنده احتمال بروز تورم در اقتصاد است، بنابراین ممکن است در آینده نزدیک بانک مرکزی اقدام به افزایش نرخ بهره کند که به خودی خود منجر به تقویت ارز خواهد شد. به طور مشابه اگر PMI کمتر از ۵۰ اعلام شود، نشان دهنده احتمال بروز رکود در اقتصاد است که می‌تواند سیگنال کاهش نرخ بهره باشد.

اکثر کشورها برای دو بخش مهم اقتصاد PMI جداگانه ارائه می‌کنند. این دو بخش عبارت است از خدمات و تولید. PMI تولیدی از آن جهت اهمیت دارد که عمده صادرات کشور و مازاد تجاری آن را در بر می‌گیرد و PMI خدماتی از آن جهت مهم است که عمده مشاغل در بخش خدماتی حاضر هستند و محرک اصلی تورم نیز بخش خدمات است چرا که عرضه کالاهای تولیدی را می‌توان با استفاده از واردات افزایش داد اما عرضه خدمات محدود بوده و تورم در این بخش چسبنده‌تر خواهد بود.

شاخص PMI یک شاخص آینده‌نگر است و می‌تواند پیش‌بینی نسبتا خوبی از روند آتی سیاست‌های پولی و مالی یک کشور ارائه کند. معامله‌گران با استفاده از این شاخص پیش‌بینی های خود را از وضعیت آتی اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی تنظیم می‌کنند.

از منظر اقتصاد یک کشور، اگر شاخص PMI بالای ۵۰ باشد به معنای رشد اقتصادی است که می‌تواند خبر خوبی برای آن اقتصاد باشد. اما از منظر یک معامله‌گر، شاخص PMI خوب یا بد معنا ندارد. هر وضعیت برای شاخص PMI می‌تواند فرصت معاملاتی خاص خود را ایجاد کند. اگر این شاخص بالای ۵۰ باشد، به معنای رشد اقتصادی و تقویت ارز آن کشور بوده و اگر زیر ۵۰ باشد به معنای رکود اقتصادی و تضعیف ارز آن کشور خواهد بود.

شاخص PMI بر اساس پرسشنامه از مدیران عامل و فعالین اقتصادی تهیه و محاسبه می‌شود. موسسات مالی مختلف از جمله ISM پرسشنامه‌هایی را در اختیار این افراد گذاشته و از آنها می‌خواهند وضعیت شرکت در یک ماه اخیر در زمینه‌های مختلف را توضیف کنند. این مولفه‌ها می‌تواند قیمت، انبارداری، استخدام و… باشد. سپس پاسخ‌ها را در فرمول زیر جاگذاری می‌کنند:

PMI = (P1 × 1) + (P2 × 0.5) + (P3 × 0)

P1 = درصد پاسخ‌هایی که بهبود وضعیت را گزارش می‌کنند.

P2 = درصد پاسخ‌هایی که هیچ تغییری در وضعیت را گزارش نمی‌کنند.

P3 = درصد پاسخ‌هایی که بدتر شدن وضعیت را گزارش می‌کنند.

شاخص PMI بر اساس نظرسنجی از مدیران عامل و فعالین اقتصادی محاسبه می‌شود. شرکت‌های خصوصی نظیر ISM‌ این داده‌ها را از طریق مصاحبه دریافت کرده و با کیفی کردن آنها به تحلیل بهتر وضعیت اقتصاد کمک می‌کنند.

از جمله عواملی که باعث افزایش PMI می‌شود عبارت است از، افزایش تقاضای مصرف کنندگان، افزایش استخدام، بهبود فضای کسب و کار، افزایش تقاضا برای سفارش‌های جدید و انتقال قیمت‌ها به مصرف کنندگان است.

ما می‌توانیم گزارش ها را از وب‌سایت رسمی موسسه ISM دریافت کنیم. همچنین می‌توانیم از وب‌سایت رسمی IHS Markit برای دریافت PMI سایر کشورها استفاده کنیم. در وب‌سایت‌های معتبر دیگر نیز می‌توان داده‌های گذشته این شاخص را بررسی‌کرد و به همراه آن، تاثیر شاخص بر روند قدرت جفت ارزها را نیز مشاهده نمود.

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

4 دیدگاه در “شاخص PMI تولیدی چیست و چه تاثیری بر بازار فارکس دارد؟
  1. Mehri گفت:

    بسیار عالی بود 👏🙏

  2. احمد گفت:

    بسیار عالی و مفید بود

  3. محمدعلی گفت:

    اینکه روی چارت عملی نشون میدید بشددددت اموزنده و مفیده ،تشکر

  4. مصطفی گفت:

    سلام
    در مورد PMI خدماتی ام مقاله بزارید لطفا
    داخل سایت پیدا نکردم
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟