مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

خط حمایت چیست؟

خط حمایت چیست؟

خط حمایت چیست؟

خط حمایت (Support Level) چیست؟ 

حمایت یا خط حمایت به سطحی از قیمت یک دارایی گفته می‌شود که برای دوره یک دوره زمانی قیمت زیر آن سطح نرود. این سطح زمانی ایجاد می‌شود که قیمت به منطقه‌ای می‌رسد که خریداران عمده وارد می‌شوند و اجازه نمی‌دهند قیمت از آن سطح پایین‌تر برود. در تحلیل تکنیکال، می‌توان سطح حمایت ساده را با کشیدن یک خط در امتداد پایین‌ترین کف‌ها در تایم فریم های مختلف، پیدا کرد. خط حمایت می‌تواند صاف، شیب رو به بالا و یا شیب رو به پایین باشد. همچنین می‌توان از سایر اندیکاتورهای تکنیکال نیز برای شناسایی انواع پیشرفته تر حمایت‌ها استفاده کرد.

خط حمایت به ما چه می‌گوید؟

در یک دید کلان مالی، سطح حمایت سطحی است که خریداران ترجیح می‌دهند سهم را خریداری کنند و یا وارد بازار شوند. در این جا سطحی ساخته می‌شود که قیمت سهام به ندرت به زیر آن می‌رود. هنگامی که قیمت سهام در حال کاهش است و نزدیک سطح حمایت خود می‌شود، با برخورد به سطح حمایت، یا افزایش پیدا کرده و سطح حمایت تایید می‌شود یا سطح حمایتی را می‌شکند و به روند نزولی خود ادامه می‌دهد تا به سطح حمایتی بعدی برسد. سطح حمایتی در سهام معمولا توسط سفارشات محدود/لیمیت (limit orders) و یا با اقدام معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود.

خطوط مقاومت و حمایت هسته اصلی تحلیل تکنیکال را تشکیل می‌دهند. تجزیه و تحلیل بنیادی تاریخچه و عملکرد شرکت را در نظر می‌گیرد تا مسیر آینده سهام را تعیین کند، در حالی‌که تحلیل تکلیکال از الگوها و روندهای قیمتی استفاده می‌کند. معامله‌گران از خطوط مقاومت و حمایت برای برنامه ریزی نقاط ورود و خروج در معاملات استفاده می‌کنند. اگر قیمت به نزدیکی یک سطح حمایتی رسید و از آن عبور کرد، معامله گران می‌توانند بسته به آنچه از سایر اندیکاتورها دریافت می‌کنند معامله خرید یا فروش بگیرند. اگر این اتفاق در یک روند صعودی رخ بدهد ممکن است نشانه‌ای از برگشت روند (تغییر روند از صعودی به نزولی) باشد.

نمونه‌ای از نحوه استفاده از سطوح حمایتی

تصور کنید شما در حال مطالعه تاریخچه قیمت سهام شرکت خیالی مونترال تراکینگ هستید. قصد دارید زمان ایده‌آل برای ورود به معامله خرید در این شرکت را شناسایی کنید. در طول سال گذشته قیمت این شرکت بین ۷ تا ۱۵ دلار نوسان داشته است. در ماه دوم دوره‌ای که شما در حال بررسی این سهام هستید سهام به ۱۵ دلار صعود کرده اما تا ماه چهارم به ۷ دلار سقوط کرده است. در ماه ۷ دوباره به ۱۵ دلار صعود کرده است. در ماه ۹ به ۱۰ دلار کاهش یافته و در ماه ۱۱ دوباره به ۱۵ دلار افزایش قیمت داده است و ماه بعد ابتدا به ۱۳ دلار کاهش یافته و سپس به ۱۵ دلار افزایش یافته است.

خط حمایت

در اینجا ما یک سطح حمایتی در قیمت ۷ دلار و یک سطح مقاومتی در قیمت ۱۵ دلار داریم. اگر عوامل نگران کننده دیگری از نظر تکنیکال یا بنیادی وجود نداشته باشد، می‌توانید سفارش خرید خود را در قیمت ۷ دلار تنظیم کنید. اما این ریسک وجود دارد که یک روند صعودی درست قبل از برخورد قیمت به 7 دلار ایجاد شود و علی‌رغم این که تشخیص شما درست بوده سفارش شما هرگز اجرا نشود. به همین دلیل مهم است که در کنار استفاده از خطوط حمایت، از اندیکاتورهای دیگری نیز استفاده کنید.

تفاوت میان سطوح حمایت و مقاومت

همانطور که گفته شد، سطح حمایتی سطحی است که قیمت سهام از آن پایین‌تر نمی‌رود. در نقطه مقابل سطح مقاومتی سطحی است قیمت از آن بالاتر نمی‌رود. به سطوح حمایتی کف‌ و به سطوح  مقاومتی سقف‌ گفته می‌شود.

محدودیت‌های استفاده از حمایت‌ها

حمایت بیشتر از آنکه یک اندیکاتور تکنیکال باشد، یک مفهوم بازاری است. بسیاری از اندیکاتورها هستند که این مفهوم را برای ما منعکس می‌کنند معروف‌ترین آنها میانگین متحرک (moving averages) واندیکاتور PBV است. استفاده از این اندیکاتورها بسیار مفید است چراکه احتمال اجرا نشدن سفارش معامله را کاهش می‌دهند.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟