بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

چگونه تحلیل تکنیکال و بنیادی را با یکدیگر ترکیب کنیم؟

 

تحلیل فاندامنتال و تکنیکال تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی مکمل یکدیگرند

تحلیل بنیادی (فاندامنتال) و تکنیکال را می‌توان با یکدیگر ترکیب کرد تا به یک استراتژی جامع برای معامله‌گری دست پیدا کرد. اغلب تریدرها به دنبال مقایسه تحلیل بنیادی و تکنیکال با یکدیگر هستند در حالی که هیچکس نمی‌تواند با قطعیت بگوید هرکدام از تحلیل‌های تکنیکال یا بنیادی نسبت به دیگری برتری دارد. با این حال، ترکیب این دو روش با یکدیگر می‌تواند فرصت‌های معاملاتی قطعی‌تری را ایجاد کند و به معاملاتی با سودآوری بالاتر منجر شود. در این مقاله قصد داریم با استفاده از مثال‌های عملی، روش‌های مختلف ترکیب تحلیل بنیادی و تکنیکال را بیان کنیم:

روش‌های ترکیب تحلیل تکنیکال و بنیادی:

روش‌های زیادی برای ترکیب تحلیل تکنیکال و بنیادی وجود دارد که در اینجا به سه نمونه از آنها اشاره می کنیم:

1- ترکیب استراتژی معاملات دامنه محدود (range-bound trading) با تحلیل بنیادین
2- ترکیب استراتژی معاملات بریک اوت (breakout trading) با تحلیل بنیادین
3- استفاده از اسیلاتورها (Oscillator) به همراه تحلیل بنیادین

ترکیب استراتژی معاملات دامنه محدود با تحلیل بنیادین:

در روش معاملات دامنه محدود، تریدر تلاش می‌کند تا کانالی را که قیمت بازار در آن محدوده نوسان می‌کند، مشخص کرده و با استفاده از آن روی خط روند حمایتی پایین اقدام به خرید و در خط روند مقاومتی بالاتر اقدام به فروش کند.
نمودار زیر یک روند بولیش (بالارونده) قوی را در جفت ارز EUR/USD نشان می‌دهد. در یک بازار رو به رشد قوی، معامله‌گرها به دنبال ورود با معامله خرید در پایین‌ترین سطح ممکن هستند تا بتوانند بیشترین بهره را از استراتژی خود ببرند. با این حال رویدادهای خبری می‌توانند عملکرد یک بازار دامنه محدود را مختل کند. در این حالت معامله‌گر ممکن است از انجام معاملات در طول زمان انتشار اخبار (مثل آمار ضعیف خرده فروشی‌ها یا سفارشات کالاهای بادوام) صرف نظر کند. این اختلالات به خوبی در نمودار زیر نشان داده شده است. همانطور که می‌بینید پس از مدتی مقادیر دوباره به دامنه محدود قبل بازگشته است.

چگونه تحلیل تکنیکال و بنیادی را با یکدیگر ترکیب کنیم؟ ترکیب استراتژی معاملات بریک اوت (breakout trading) با تحلیل بنیادین

استراتژی معاملاتی شکست (یا بریک اوت)، شامل سرمایه‌گذاری در قیمت‌هایی است که در حال حرکت به سمت خارج از دامنه از پیش تعریف شده هستند؛ پروسه‌ای که در آن معمولا اخبار و رویدادها نقش سرعت‌دهنده (کاتالیزور) را ایفا می‌کنند.
درحالیکه معامله‌گران دامنه محدود باید به هنگام انتشار اخبار محتاطانه عمل کنند (چرا که نوسانات اضافی می‌تواند باعث تجاوز قیمت از خطوط حمایتی و/یا مقاومتی‌ای شود ک  از آن به‌عنوان حد ضرر معاملات استفاده می‌کنند)، اما معامله‌گرانی که از استراتژی شکست استفاده می‌کنند به اخبار به‌عنوان یک فرصت مناسب نگاه کنند. معامله‌گران در این شرایط منتظر می‌مانند تا اخبار یا اطلاعات باعث رسیدن قیمت به خطوط مقاومت و یا حمایت شود و به محض اینکه قیمت ها هریک از این خطوط را امتحان کرد با توجه به شرایط اقدام به خرید و یا فروش می‌کنند. این معامله‌گرها با استفاده از هرکدام از مکانیسم‌های حمایت و مقاومت و با پیش‌بینی اینکه انتشار اخبار نوسانات بازار را به کدام سمت هدایت می‌کند، می‌توانند یا از این تغییرات برای ورود به معاملات و یا برای جابجایی سفارشات بای لیمیت (یا سل لیمیت) به حد سودهای نزدیک‌تر استفاده کنند.

استفاده از اسیلاتورها (Oscillator) به همراه تحلیل بنیادین

چگونه تحلیل تکنیکال و بنیادی را با یکدیگر ترکیب کنیم؟اسیلاتورها ابزارهای تکنیکال پرکاربردی هستند که معمولا برای پیدا کردن شرایط اشباع فروش یا اشباع خرید در کوتاه‌مدت استفاده می‌شوند. در نمودار بالا، از یک اندیکاتور RSI (اندیکاتور تکنیکال) در ترکیب با داده‌های اشتغال بخش غیرکشاورزی NFP (اندیکاتور بنیادین که یکی از مهم‌‌ترین شاخص‌های بنیادین در تاریخ ایالات متحده است)، استفاده شده است. رقم NFP پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها بود و همین امر باعث تضعیف دلار و متعاقب آن حرکت صعودی قوی در جفت ارز EUR/USD شد. هنگامی که قرار است داده‌های مربوط به NFP منتشر شود و شما با توجه به اتفاقات اخیر در ایالات متحده انتظار دارید که داده‌های واقعی پایین‌تر از پیش بینی‌ها باشد، این بدان معنی است که EUR/USD نوسانات شدیدی را تجربه خواهد کرد. بنابراین می‌توان از اسیلاتورها به‌عنوان یک ابزار مناسب برای مشخص کردن نقاط ورود و خروج و زمان‌بندی مربوط به آن استفاده کرد.

خلاصه:

تحلیل تکنیکال می‌تواند یک تکنیک بسیار مفید برای تجزیه و تحلیل بازارها باشد؛ اما ذکر این نکته ضروری است که رویدادهای بنیادین نقش گسترده‌تر و فراگیرتری ایفا می‌کنند. در مطلب بالا سناریوهایی از دنیای واقعی آورده شده بود که در آن دو تحلیل تکنیکال و بنیادی با یکدیگر ترکیب شده بودند.

مزایای تحلیل تکنیکال و بنیادی:

تحلیل بنیادی

تحلیل تکنیکال

ارزش‌گذاری بازار (ارزش‌گذاری پایینتر یا بالاتر از ارزش واقعی) زمان‌بندی معامله (نقطه ورود یا خروج)
برای معاملات بلندمدت طراحی شده است ترجیح بر معاملات کوتاه‌مدت است
تحقیقات گسترده‌ای مورد نیاز است تنها اطلاعات حال حاضر را شامل می‌شود
درک گسترده در مورد بازار/صنعت نیاز است می‌تواند برای معامله در بیشتر بازارها استفاده شود

 

معامله‌گران می‌توانند قبل از تعیین استراتژی معاملاتی خود، انواع روش‌های معاملاتی تکنیکال، بنیادی و ترکیبی را آزمایش کنند. بدین منظور پیشنهاد می‌شود که پیش از انجام معاملات واقعی، این روش‌ها را در یک فضای معاملاتی دمو (آزمایشی) امتحان کرده و بهترین روش را با توجه به توانمندی های خود برگزینند.

منبع: DailyFX

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

3 دیدگاه در “چگونه تحلیل تکنیکال و بنیادی را با یکدیگر ترکیب کنیم؟
  1. محمدعلی گفت:

    تشکر

  2. روزبه خانجانی گفت:

    سپاس از توجه شما…

  3. حمیدرضا جعفرزاده گفت:

    مطالب عالی هستند دست مریزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟